30.01.2015

Bratislavská bludička – Lenona Štiblaríková

Hydra 2014

Lenona Štiblaríková je autorkou dvoch románov, ktoré sa odohrávajú v medzihviezdnych diaľkach. Humorne ladený Šťastlivec, rozsiahlejší, vážnejšie uchopený, dobrodružstvom poznania a čiastočne prvkami traktátu obdarený Astrálny pútnik. Tretia autorkina próza nie je vedecko-fantastická a odohráva sa na Zemi. Presnejšie v Bratislave. Sa priebežne, najmä v letných mesiacoch počas turistickej sezóny, pohybuje Malvína, pôvabná sprievodkyňa, ktorá žije spoločensky; preto má i priateľov: taxikára-empata-citomága Alexandra a Branislava, majiteľa kaviarne, ktorý za najlepšiu kávu na svete predal dušu. Známosť s obomi viac-menej taktne obchádza v prítomnosti Srba Zlatka Zebiča, majiteľa Damiany, lode kotviacej na Dunaji. S upírskym personálom.

Fantasy príbeh je presvietený nielen fantastikou a humorom, ale i slnkom, dobrou náladou bez príchute falše chceného optimizmu a dovoleniek. Štiblaríková už v prechádzajúcich románoch prejavila schopnosť nadhľadu a zmysel pre dynamiku deja. Riadkami a stranami kĺžeme po viac či menej známych zákutiach Krásavice na Dunaji. Hutne, zľahka, s pôžitkom, ba až dráždivou rozkošou. Atmosféru špikuje korenie erotiky. Zásnuby žánrov dopadli v tomto texte dobre. Súžitie postupov je harmonické a zároveň napínavé, lahodí oku čitateľa. Mrazivo. Srdce Kosteja takmernesmrteľného v krabičke u bludičky prepichnuté sponkou, ovinuté vlasmi a kliatbou... Áno, tradíciou overené triky fungujú. Útly románik predstavuje ideálne čítanie pri posede v oblúku dunajskej zátoky s výhľadom na lode. Text získal Cenu Karla Čapka v kategórii novela a jeho autorka sa, spolu s celkovým víťazstvom, stala držiteľkou sošky Mloka.