Marta Žilková
10.05.2024

Knižný kompas

Svetom cooltových kníh pre deti (100 + 1 tipov pre teba a pre mňa), Svetom cooltových kníh pre násťročných (100 + 1 tipov pre teba a pre mňa)

V súčasnosti sa často diskutuje o nechuti detí a mládeže čítať. Obviňujú sa rodičia, učitelia, technika, hlavne mobily a počítače. Televízia už nie je prvým nepriateľom knihy. Každý obvinený si nájde výhovorku, prečo jeho dieťa nerado číta. Najčastejšie je to zlá metodika, učebné osnovy, málo času, ktorý sa venuje tým najmenším. Náplasťou na toto všetko sú mobily. Ale na jednu z hlavných príčin nečítania sa nemyslí – na nevhodnú ponuku kníh. Na výhrady o tom, kto sa má vyznať v spleti a návale literatúry, kto má čas sedieť v knižnici a čítať recenzie, sa pokúša reagovať kolektív autorov Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity pod vedením literárneho vedca a spisovateľa Dávida Dziaka a výtvarníčky Ivety Gal Drzewieckej. Tí sa rozhodli zostaviť pomyselný kompas pre deti i dospelých, ktorý by ich za krátky čas usmernil pri výbere kníh (Svetom cooltových kníh pre deti a jej pokračovanie Svetom cooltových kníh pre násťročných).

Samotný názov prezrádza, o čo autorom išlo pri zostavovaní oboch publikácií. Svoj zámer podrobne vysvetlili v úvode, kde sa prihovárajú deťom, mládeži aj dospelým. Hoci sa vybrali cestou obľúbenosti niektorých titulov, ponuka ako celok zabezpečuje aj aspekt vzdelanosti a literárnej rozhľadenosti. Jednotlivé heslá sú radené v abecednom poradí, každému sa venujú dve strany a text je ladený ako rozhovor s čitateľom.

Autori hesiel sa zaoberajú obsahom, žánrom, ale vždy uvádzajú nejaký rys, príznak či črtu, dôvod, prečo sa oplatí knihu prečítať. Často zatajujú riešenie či vyvrcholenie príbehov titulov, aby zvýšili záujem o knihu.

Výber autorov je širokospektrálny a svedčí o ich dobrej orientácii i o vlastnom zážitku z čítania odporúčanej knihy. Svetlo sveta tak uzrela odborná publikácia, ktorá vo výbere kníh nie je úzkoprsá. Neriadi sa učebnými osnovami ani ideologickým vedením. Vyberá knihy, ktoré rešpektujú či uprednostňujú nielen výchovnú a vzdelávaciu funkciu, ale hlavne zábavnú, so všetkými patričnými hodnotami. Berie do úvahy, že dnešné deti sú odchované na komerčnej báze, ktorú ponúkajú médiá a nezakazujú rodičia. A tak okrem slovenských si tu našli miesto mnohí súčasní i klasickí zahraniční autori, vážne, veselé i zábavné čítanie. Podobne rozmanité je aj žánrové spektrum publikácie, v ktorej sa nebáli ani poézie či náročnejšej formy knihy. Slovník pre násťročných priam hýri žánrovou pestrosťou a tematickou rôznorodosťou.

Nezabudlo sa ani na dospelého čitateľa, ktorý bude túto knihu používať. Venuje sa mu osobitný úvodný text, kde sú uvedené rôzne spôsoby používania tejto pomôcky.

Autori okrem samotného textu rešpektovali predovšetkým princíp vizualizácie a názornosti, čo v súčasnosti často rozhoduje o úspešnosti publikácie a čo je odrazom dobovej percepcie umenia prostredníctvom vizuálnych nosičov. Málokedy sa stretneme s odbornou publikáciou, ktorá disponuje takým počtom pomocného a informačného aparátu ako tieto uvedené. Jednotlivé strany knihy sú farebne odlíšené a upozorňujú na vek príjemcu. Jedna dvojstránka sa hneď na začiatku venuje interpretácii výstavby textu. Po jej prezretí sa čitateľ ľahko a jednoducho orientuje v texte a ilustráciách. Čitateľ sa o odporúčanej knihe dozvie všetko, už ju musí iba prečítať. K spôsobom, ako nalákať príjemcu, v neposlednej miere patria ilustrácie a karikatúrne podobizne autorov i tvorcov knihy, k čomu je pripojená metóda ich tvorivého využitia.