Modlitby za unesené - Jennifer Clementová

Preklad Ján Dulla
Ikar 2014

Pre slovenského čitateľa bola autorka mexického pôvodu Jennifer Clementová neznáma, kým nevyšiel jej prvý román Modlitby za unesené. Rozprávačom príbehu, situovaného do exotického prostredia mexického štátu Guerrero, je dospievajúce dievča – Ladydi. Jej meno, odkazujúce na anglickú princeznú Dianu, ostro kontrastuje s drsným prostredím džungle, v ktorej vyrastá, zároveň symbolizuje aj matkinu pomstu voči nevernému manželovi.

Autorka vťahuje čitateľa do zvláštneho sveta plného protikladov a paradoxov, s ktorými je táto krajina previazaná. Zobrazuje svet osamelých žien s dcérami, ktoré muži opúšťajú a odchádzajú za vidinou lepšieho života do USA, svet drogovej mafie a kartelov, obchodu s bielym mäsom, vrahov, dílerov a väzňov. Nezvyčajný život v džungli plnej škorpiónov a pavúkov, poznačený modernou technológiou, miestami pôsobí až absurdne. Matky žijú s dcérami v jednoduchých chatrčiach s hlinenou dlážkou, avšak vybavených modernými televízormi, satelitmi a vlastnia mobily. Televízia predstavuje jediný spôsob, ako možno získať vzdelanie či informácie.

Ladydi sa po skončení povinnej základnej školy dostáva do Acapulca – pomyselného symbolu lepšieho života, kde má pracovať ako pestúnka malého chlapca v dome bohatej rodiny. Mestský život sa však od života v džungli príliš nelíši. Aj tu vládne mafia a korupcia. Spravodlivosť a zákony strácajú svoje opodstatnenie, ľudský život sa stáva bezcenným. Ladydi zažije románik so záhradníkom – vrahom policajta, neskôr ju zatknú pre podozrenie z vraždy a držanie drog. Následne sa dostáva do ženskej väznice, kde sa opäť stretáva s prostitútkami a vrahyňami. Mnohé z nich sa, paradoxne, netúžia vrátiť k svojmu predošlému životu: „Niektorým sa páči viac tu než vonku, povedala Luna. Ja som na lepšom mieste ešte nebola. V mojej dedine vláda všetkých zmasakrovala.“

Román Jennifer Clementovej zobrazuje ženy, ktoré sú vo svojej podstate bezmocné, avšak vo vyhrotených situáciách disponujú veľkou vnútornou silou a odhodlaním. Napriek náročnosti tematiky ju Clementová dokázala spracovať až s neuveriteľnou ľahkosťou a nadhľadom.