Veronika Cosculluela
23.11.2018

Najmocnejšie kúzlo – Zuzana Csontosová

Albatros 2013

Slovenské knihy pre deti sú jedny z najkrajších v celej Európe. Sú vždy krásnym spojením sveta ilustrácií a textu. Práca na nich tak musí byť pre spisovateľov a  ilustrátorov vždy výnimočným zážitkom. Takýmto vydareným kúskom slovenskej detskej literatúry je aj kniha Najmocnejšie kúzlo Zuzany Csontosovej, doplnená originálnymi ilustráciami Bystríka Vanča. Ten už má skúsenosť s prípravou detskej knihy – v roku 2010 vyšla publikácia Rozprávky z blogu.

Príbehy malých žiakov z  čarodejných svetov spolu nesúvisia, každý je primerane dlhý, aby v ňom dieťa nestratilo niť a zároveň nezaspalo v polovici deja. Každý z našich je iný, no predsa sledujú ten istý cieľ. Malí hrdinovia prekonajú svoje trampoty, lebo v  sebe nosia veľa lásky. Klára, Juliana aj Matúš sú totiž iní. Juliana bola odlišná už ako malá, viac sa tešila zo života, viac tancovala, viac túžila spoznať. Matúšovi bolo jeho jazero pri Banskej Štiavnici tiež malé a  lákal ho svet. Klárinu inakosť si v jej útlom veku všimli staršie čarodejnice a radi ju za to poza chrbát ohovorili. Všetci traja sú teda iní, zvedaví a veľmi učenliví. Ak im krivdia, sú pevní, závisti a  neprajnosti odolajú vďaka pevnému charakteru. Naši hrdinovia vedia, že plač nič nerieši. No a keď sa zo svojich šlamastík dostanú, je to vďaka tomu, čo nosia v  srdci: najmocnejšie kúzlo.

Rozprávky o troch malých učňoch, čarodejníčke Kláre, víle Juliane a vodníkovi Matúšovi, sú určené pre deti v  školskom veku. Textu je v  knihe pomerne veľa a záhadným bytostiam dodáva ešte viac tajomnosti práve výtvarné stvárnenie Bystríka Vanča. Veľmi malé deti by jeho obrázky starých stríg mohli aj vystrašiť.