Nejdem a basta! – Gabriela Futová

SPN – Mladé letá 2013

Literárny svet spisovateľky Gabriely Futovej charakterizuje hravosť, humor, schopnosť porozumieť detskému videniu a odovzdať sa mu s hlbokým pochopením. Knihy jednej z našich najobľúbenejších autoriek pre deti a mládež sú inšpirované skutočnými deťmi a na pozadí ich zdanlivo nevinných príbehov pootvára spisovateľka komnatu do krehkej detskej psychiky. Futová si už roky drží nielen neohrozenú pozíciu na knižnom trhu, ale aj konštantnú kvalitu svojich diel – má schopnosť prinášať stále nové a nové životné peripetie detských hrdinov aj s ich možným riešením. A o tom, že prvé problémy nepodceňuje, svedčí aj jej najnovší prírastok Nejdem a basta!

Tentoraz je hlavnou postavou čerstvá prváčka Evička, ktorá zavrhne navštevovanie školských lavíc ešte pred začiatkom školského roka. O  škole vie svoje najmä vďaka dvom starším (a zo začiatku trochu bezohľadným) sestrám, ktoré neváhajú malú hrdinku poučiť o všetkých strastiach nových povinností. A Evičke viac netreba, zatne sa. Darmo to na ňu rodičia skúšajú, ich snaha má za následok jednu katastrofu za druhou. Odpadnutie v prvý školský deň (po tom, ako si nechce vyzliecť svoju obľúbenú vlčiu čiapku), nechcená hladovka, keď jej sestry akosi zabudnú kúpiť obedy, či útek z domu a následná chrípka. Evička skúša všetko, aby sa vyhla škole, no po krátkom mučení seba aj rodičov sa nakoniec vynorí nečakané riešenie. Spisovateľka v knihe s príznačným názvom Nejdem a basta! predstavuje celkom obyčajnú rodinu s obyčajnými problémami. Mierne flegmatický otec, vystresovaná mamička, dve staršie sestry s hlavou plnou vlastného života a malá Evička s trocha komplikovanou povahou. O rodinnej idyle sa dá hovoriť iba ťažko, no autorka napriek tomu nevolá na pomoc psychológa, ani nijakého moralistického „dospeláka“ so zaručeným receptom na lepší život. Pomyselný kľúč nakoniec nachádzame v Evičkinej najväčšej záľube, vlkoch. Sympatický na knihe je okrem humoru aj hravý, živý jazyk. A rovnako vtipné sú i ilustrácie Ďura Balogha, ktoré ilustrujú nielen príbeh, ale tiež Evkinu jedinečnú osobnosť. Futová potvrdila svoju slobodomyseľnú povahu, keď hrdinku nepretvára ani nepoučuje, ale dáva potrebnú oporu jej svojským detským krídlam.