Rozprávky štrbavej opičky – Jana Šrámková – Rozprávačské dobrodružstvo

Rozprávačské dobrodružstvo

Rozprávačské dobrodružstvo

Jana Šrámková: Rozprávky štrbavej opičky, Verše Jana Šrámková a Ján Turan, Bratislava, SPN – Mladé letá 2007

Je veľkou ilúziou myslieť si, že len dospelí poznajú trápenie a že detstvo je bezstarostným obdobím. Spisovateľka Jana Šrámková, autorka kníh pre dospelých aj pre deti a mládež (spomeniem aspoň jej najúspešnejšiu, sfilmovanú a prekladanú knižku Biela stužka v tvojich vlasoch), si v prózach často všíma tienistejšie stránky detstva či mladosti a citlivo ich uchopuje. O jej empatii svedčí aj knižka Rozprávky štrbavej opičky, ktorá v tomto roku vyšla v druhom doplnenom vydaní.

Hlavnú hrdinku knižky, škôlkarku Gabiku, trápi, že nemá súrodenca a namiesto sestričky jej rodičia kupujú bábiky, trápi ju, že mama-učiteľka si domov stále nosí prácu zo školy a nemá čas, na to, aby jej večer rozprávala dlhšie rozprávky. Trápi ju aj to, že kamarát Ondrík zo škôlky jej nie je veľmi verný... Ak sa k tomu pridá skutočnosť, že Gabike vypadol zub a vyslúžila si prezývku štrbavá opica, niet sa čo diviť, že sa trápi a nevie ani len zaspať.

Ešteže si spomenie na svoju opičku. Opička síce vyzerá vcelku obyčajne, no môže to byť aj rozprávková opička, pomyslí si Gabika, a tu sa začína jej rozprávkové, či presnejšie, rozprávačské dobrodružstvo. Na výmene úloh sa rozvíja zaujímavý príbeh o dievčatku, ktoré sa samo ujme roly rozprávkarky a vymýšľa si pred spaním príbehy pre priateľku, opičku Jašinku, lebo sa nedočká od rodičov pravidelných večerných rozprávok a cíti sa napriek ich láske viac-menej osamelé. Rozprávky sú o denných zážitkoch, skúsenostiach, ale aj, ba možno najmä, o snoch a túžbach. Tak sa v knižke prelínajú dve roviny: rovina reálneho Gabikinho domáceho aj škôlkarskeho sveta a rovina vymysleného rozprávkového sveta. Fantázia sa tu dômyselne prelína s realitou, tradičné obrazy a rozprávkové postavy s modernou dobou, a tak napríklad v jednej rozprávke sa malá Popoluška nevie dočkať, kým sa jej otec vráti zo služobnej cesty, v inom príbehu si zas dračica vyrobila televízor a chce doňho zatvoriť chlapca, ktorý pripomínal krásneho princa. Vtipnými nápadmi a slovnými hrami knižka priam hýri, podnecuje detskú fantáziu. Skúsená autorka zachytáva vážne veci úsmevne, zároveň však pridáva kritické postrehy o našej súčasnej spoločnosti.

Do príbehov sú vhodne zakomponované básničky s nenápadným poznávacím a výchovným obsahom. Pripravujú čitateľov-škôlkarov na vážny krok: na vstup do prvej triedy a na premenu na školákov. Úsmevnú atmosféru dopĺňajú ilustrácie Aleny Wagnerovej, ktoré sa tiež podieľajú na celkovom príťažlivom vzhľade knižky.

-efar-