Peter Michalík
19.08.2008

Vražda v Slopnej (kniha + CD) - Daniela Kapitáňová - Detektívne hviezdy na Slovensku!

Detektívne hviezdy na Slovensku!

Detektívne hviezdy na Slovensku!

Daniela Kapitáňová: Vražda v Slopnej (kniha + CD), Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2008

V slovenskej obci Slopná bol spáchaný zákerný trestný čin. Obeťou sa stal známy spisovateľ Pavol Pravda, ktorého telo našli jedného dňa v jeho vidieckom sídle s nožom zabodnutým priamo do srdca. Mŕtvola bezvládne ležiaca na zemi a k tomu jeden pochybný svedok, zopár uletených susedov a tajomný, kriedou napísaný znak na dlážke. Priveľké sústo pre domáce vyšetrovacie orgány. Správa o vražde významného slovenského spisovateľa by možno čoskoro zapadla prachom, keby závažnosť spomínaného prípadu nepriviedla na miesto činu najjagavejšie hviezdy detektívneho neba. Vďaka pánovi Wintermantelovi, ktorý na seba zobral úlohu hostiteľa vskutku váženej spoločnosti, sa za jedným stolom stretli takí potierači zločinu, ako komisár Stefan Derrick so svojím asistentom Harrym Kleinom, kalifornské súkromné očko Phil Marlowe, inšpektor Colombo z kriminálnej polície, či všetkými zaznávaný, no o to aktívnejší major Zeman. K tomu supertajné duo Mulder & Scullyová, večne štrikujúca slečna Marplová, ba dokonca sám veľký majster Sherlock Holmes. Dokopy dvanásť detektívnych úderiek pripravených rozriešiť prípad Pravda a zbaviť tak slovenskú spoločnosť tejto ubíjajúcej traumy. Chladná mechanika detektívneho súkolia sa roztáča na tucet spôsobov.

Konfrontácia najbystrejších mozgov sveta s realitou slovenskej dediny sa zdá byť inšpiratívnym počinom pre obe strany. Každá z osobností vložila do riešenia prípadu Pravda kus svojho vyšetrovacieho umenia. Autorka sa nápadito vyhrala so špecifickými povahami jednotlivých osobností. Prípad spisovateľa Pravdu preosieva cez tucet rôznych vyšetrovacích metód, výsledkom čoho je rovnaký počet teórií zločinu. Spôsob, akým každý po svojom odpletá nitky ovinuté okolo záhadnej vraždy, vyrastá tak z rôznorodosti interpretácií jednotlivých znakov a indícií, zvláštností myšlienkových pochodov, zameranosti na niektoré z množstva prvkov prípadu, ako aj z typických a neodmysliteľných charakterových čŕt, ktorými sa postavy prejavujú vo svojich originálnych autorských prevedeniach. Vďaka hre s gestami, rečou a typickými rekvizitami sa na ne prostredníctvom slov prenáša celková atmosféra známa z televíznych či literárnych predlôh. Autorka do jednej knihy nasťahovala hneď niekoľko rôznorodých detektívnych svetov, aby na spôsob mozaiky kúsok po kúsku vyskladala celok udalostí okolo záhadnej vraždy v Slopnej.

Tak ako finálne rozriešenie prípadu Pravda, na ktorom pracoval celý rad detektívnych osobností, aj sama kniha je v istom zmysle kolektívnym dielom. Okrem ilustrácií Fera Jablonického, karikujúcimi postavy a situácie príbehu, je súčasťou knihy aj CD so zvukovou verziou textu. V prípade Vraždy v Slopnej ide vlastne o knihy dve, pretože pôvodnou myšlienkou bolo vytvoriť rozhlasový projekt na pokračovanie, a ten je vo svojej kompletnej verzii prítomný ako doplnok k jej tlačenej podobe. Prakticky celý dej prerozprával herec Boris Farkaš, prevzal na seba rozprávačské nuansy každého z detektívov a výsledkom je kvalitne spracovaná nahrávka (zvlášť uveriteľný je výsledok v prípade poručíka Dempseyho, ktorého Farkaš pred rokmi nadaboval v televíznom seriáli).

Zasadením deja do rázovitej obce s názvom pripomínajúcim tradičnú predstavu o živote na dedine vytvorila autorka ďalšiu z literárnych variácií na slovenský vidiek. Výsledkom prítomnosti celej plejády seriálových celebrít, ich konfrontácií s jednoduchým ľudom a absurdnosti tohto spojenia, je paródia na selankovitý život slovenskej obce i na žáner detektívky.

Peter Michalík