• Stručná charakteristika tvorby

    Juraj Šípoš zanechal po sebe dielo, ktoré by nemalo upadnúť do zabudnutia z viacerých dôvodov. Okrem umeleckej hodnoty zaujme v našich
    Juraj Šípoš zanechal po sebe dielo, ktoré by nemalo upadnúť do zabudnutia z viacerých dôvodov. Okrem umeleckej hodnoty zaujme v našich novodobých literárnych dejinách aj autorov ľudský príbeh
    Stretávame sa občas s názorom, že v slovenskej literatúre druhej polovice dvadsiateho storočia je – v porovnaní so susednými literatúrami – málo disidentov.Životný aj básnický príbeh Juraja Šípoša takýto názor koriguje. Tento autor v mladom veku (v roku 1979, krátko po maturite) zareagoval na normalizáciu tak, že emigroval. V neprítomnosti bol za nedovolené opustenie štátu odsúdený na dva roky väzenia. V Austrálii ťažko ochorel a po dvoch rokoch pobytu v emigrácii sa rodičom Juraja Šípoša podarilo dosiahnuť jeho návrat. Zlý zdravotný stav ho zachránil pred okamžitým nástupom trestu. Na zmenu trestu z nepodmienečného na podmienečný malo potom vplyv aj to, že vydavateľstvo Slovenský spisovateľ mu v roku 1986 vydalo zbierku básní. V jej názve Pod južným krížom si každý hneď mohol všimnúť, že slovo „južný“ je napísané s malým „j“. Ten názov nesignalizoval iba život pod súhvezdím Južný kríž – ale aj osobný básnikov južný kríž. Bola to nielen básnicky, ale aj ľudsky silná výpoveď, zrodená nielen z autorovho talentu, ale aj z jeho utrpenia.
    Podobnú ľudskú skúsenosť nájdeme aj v jeho poéme Aperitív na modrej planéte. Vydalo ju opäť vydavateľstvo Slovenský spisovateľ (v rovnomennom súbore poém, zaradenom do edície Kruh milovníkov poézie) v roku 1988. Tu už bola autorova skúsenosť pretavená do žánru sci-fi. Do slovenskej poézie sa takto dostalo čosi úplne nové a aj pre jej budúcnosť neobyčajne inšpiratívne.
    Po náhlej smrti Juraja Šípoša sa ukázalo, že v rukopise mal pripravenú do tlače aj tretiu básnickú zbierku Eliášov oheň – a takisto pozoruhodnú zbierku poviedok The Love Beyond the Grave – Záhrobné milovanie, napísanú v anglickej aj v slovenskej verzii. 
    Tieto tri básnické diela a rukopisná zbierka poviedok však určite netvoria Šípošovo kompletné literárne dielo. Ako vynikajúci angličtinár písal básne aj po anglicky a publikoval ich v internetových časopisoch. Vytvoril – v spolupráci s priateľom ilustrátorom – aj komiksový román, ktorý existuje len v niekoľkých privátne vyhotovených exemplároch.
    K tomu musíme pridať ešte jeho esejistickú tvorbu, publikovanú v internetových časopisoch a takisto prekladateľské dielo: v roku 1989 mu vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ vyšiel výber z poézie ugandského básnika Okota p´Biteka Výčitky čiernych manželov a v roku 1991 v rovnakom vydavateľstve, v edícii KMP, antológia zen-budhistických kóanov Myšlienky písané do piesku. Navyše v rukopise zostal jeho už do tlače pripravený preklad staroindického spisu Devímáhátmya (Majestátna bohyňa).
    Ľubomír Feldek

     
    Zobraziť všetko
  • Životopis autora

    Básnik, prozaik a prekladateš Juraj Šípoš sa narodil 17. novembra 1959 v Martine. Spolu s rodičmi sa presťahoval do Žiliny a neskôr do Bratislavy.
    Básnik, prozaik a prekladateš Juraj Šípoš sa narodil 17. novembra 1959 v Martine. Spolu s rodičmi sa presťahoval do Žiliny a neskôr do Bratislavy. Po maturite na bratislavskom gymnáziu na Makarenkovej ulici roku 1979 emigroval do Austrálie. Tam ťažko ochorel a po dvoch rokoch sa vrátil na Slovensko. Po zlepšení zdravotného stavu roku 1985 začal pracovať ako asistent vo výskume na Ústave experimentálnej psychológie SAV. V roku 1986 nastúpil do Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie, kde pracoval ako rešeršér, dokumentarista  a IT pracovník v knižnici až do konca svojho života. Debutoval roku 1986 básnickou zbierkou Pod južným krížom, roku 1988 vyšla antológia siedmich básní od siedmich autorov pomenovaná práve podľa jeho poémy Aperitív na modrej planéte. Okrem básní písal aj poviedky, venoval sa tiež komiksu a prekladu z angličtiny. Zomrel 14. októbra 2013.
    Zobraziť všetko
  • Diela a recenzie diel

    Poézia

    • Pod južným krížom (1986)
    • Aperitív na modrej planéte (1988, antológia siedmich básnikov: Feldek, Buzássy, Štrasser, Strážay, Moravčík, Šípoš, Kolenič)
  • Monografie a štúdie o autorovi

    ŽILKA, T.: Juraj Šípoš: Pod Južným krížom. In: Slovenské pohľady, roč. 102, č. 12 (1986), s. 126 – 127. STECHLÁNKOVÁ, N.:
    ŽILKA, T.: Juraj Šípoš: Pod Južným krížom. In: Slovenské pohľady, roč. 102, č. 12 (1986), s. 126 – 127.
    STECHLÁNKOVÁ, N.: Komiksový svet: S Jurajom Šípošom o poézii, sci-fi, živote a Draculovom oku. In: Slovenská republika víkend. roč. 1. č. 17/195 (30.12.1994).
    HOCHEL, B.: Prísna ruka. In: Romboid. Roč. 22, č. 4 (1987). s. 82-83
    Zobraziť všetko
  • O autorovi

    Po zániku Bubliniek moja spolupráca s Ďurim pokračovala a vyvrcholila prípravou čiernobielej komiksovej knihy DRACULOVO OKO. Nosným príbehom bolo
    Po zániku Bubliniek moja spolupráca s Ďurim pokračovala a vyvrcholila prípravou čiernobielej komiksovej knihy DRACULOVO OKO. Nosným príbehom bolo 38-stránkové Draculovo oko (v roku 1993 vyšlo na pokračovanie v týždenníku Slovenská republika ) - ďalšie príbehy nakreslili iní komiksmani podľa už kedysi nakreslených príbehov. (...snáď sa nám s Upírovičom podarí samizdat niekde zohnať a ponúknuť aspoň teraz vo forme, ako sme ju kedysi pripravovali, na stránkach bublinkového komiksarchívu). Ako spomienku, ako prejav obdivu a úcty k vynikajúcemu človeku, kamarátovi, priateľovi... spisovateľovi.

    Jeho príbehy nám odhaľujú tajomné, nepreskúmané svety plné mysticizmu, jeho príbehy sa nás snažia varovať pred svetom, kde počítačové technológie ovládnu človeka, jeho príbehy nás varujú... pred nami samými.
    Fero Mráz
    Zobraziť všetko
  • Ukážka z tvorby

    ŽIVOT   Nebo je belasé a zem je vlhká a ktosi a neustále klope kladivom po klenbe nebies.     Váham, či zastaviť. No kladivo
    ŽIVOT
     
    Nebo je belasé
    a zem je vlhká
    a ktosi
    a neustále
    klope
    kladivom
    po klenbe
    nebies.
     
     
    Váham,
    či zastaviť.
    No kladivo sa zastaviť
    nedá,
    akoby ho poháňala
    iná sila.
     
     
    Srdce!
     
     
    BOEING  747 B - Jumbo Jet
     
    Letisko je plné reklám
    v ozdobných rámoch parfumov,
    cola a džús sa potí z automatov.
    Uprostred krútiaci sa Mercedes - Benz
    vyžaruje ligot deviatich planét
    v spätnom zrkadle. Krútiaci sa ...
    V istom zmysle kolísavo.
    Bežná kontrola, take off a odchod do neznáma.
    Nastáva vibrácia a o niekoľko hodín
    to bude Bahrain či Singapur ...
    Let ako vôňa čiernej kávy
    povzbudzuje k náročnejším úvahám.
    Nastáva samota.
    Arabské emiráty v spotenom turbane
    dôstojne sledujú letiaci inzerát.
    Potom výhľad na Indický oceán,
    biele fliačiky, občas osamotená loď
    či zatúlená na Bratislavu.
    Singapur. Palmy. Ekvátor a terminálny vzduch
    vylučujúci pot z poryvov  i tej najchladnejšej myšlienky.
    Nakoniec posledný let
    do očí austrálskeho kontinentu.
     
    Linka Frankfurt - Brisbane
    sa zavŕšila.
     
     
     
    BRISBANE CITY   
     
    Bol to môj prvý krok do Sunshine State
    a prvé stretnutie s dingom.
    V náladách citov som surfoval
    a prenoska sa začala pomaly spúšťať
    na dlhohrajúcu LP
    hranatého poldolára.
    Hostel.
    Noc.
    Južný kríž
    a výkriky z pralesa.
    Divočina ma urobila náročnejším,
    tak som si vzal taxík,
    kúpil letenku do Sydney ,,stand by"
    a o niekoľko hodín som bol na mieste.
     
    Brisbane City sa zakotúľalo
    do dvojdňovej spomienky.
     
     
    SYDNEY   
     
    Keď človek letí, či cestuje na mori
    a vystúpi na súš, má pocit
    že vlastne všetko pod ním
    tancuje.
    Spánok je v koši.
    Tancujúce letisko
    ako srdce búši
    pod nohami
     septembrovej noci.
    Tak dlho som spal -
    hoci tento obraz mi už
     z očí
    vypadol.     
    Už som ho niekde v spomienkach musel vidieť.
    Kingsford Smith Aiport.
    V Brisbane ste mali ubytovanie,
    perspektívu.
    Prečo Sydney? Dôvody?
    Nemáme vás kam dať. Nemáte Nič!
    Myslím si: Každý začiatok je ťažký!
    Tak pomaly spelujem hlásky:
    I need help!
     
     
     
    KING CROSS  
     
    Opäť žiarlivá noc, tentoraz trojdimenzionálne
    video reklám, stratená Coca-Cola
    uprostred drsnej morzeovky.
    Prostitútka za prostitútkou
    v čakajúcom nárazovom šťastí.
    A ty si sám.
    Sám ako dingo.
    Ráno.
    Starec ležiaci na chodníku
    v plechovkách od Fanty či piva,
    v čiernom krásnom obleku
    nevítaný chodec kráčajúci bez povšimnutia.
    Besnota na ulici.
    Obchod s masážou a sexom víta každého.
    Ženský či transsexuálny Aboriginál
    tiež s prázdnou plechovkou piva
    a s dámskou kabelkou
    oslovuje náhodne náhodných.
    Som stojaci pred vstupom do haly
    ako zákazník a predovšetkým
    náhodne náhodný.
     
     
    MORE   
     
    Bol to pre mňa najfantastickejší pocit
    prijímať stereo zo skutočnosti,
    výhľad na nekonečno
    a schody v gréckom štýle
    s úžasnými tvarmi
    pobrežných skál.
    Bondi Beach.
    Na pláži hľadám zlaté nuggety
    austrálskych zásnub.
    Rogalové opály prispôsobujú
    môj zrak na nekonečno.
     
    Zo zbierky Pod južným krížom
    Zobraziť všetko