18.05.2007

10 biblioglosár 2007

John Bridges: Ako byť džentlmenom

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2007

Preklad Michal Stasz

Moderný sprievodca na ceste k spoločenskému úspechu muža. Autor konštatuje, že nestačí vystupovať ako džentlmen, ale treba ním v skutočnosti byť. To znamená: myslieť na iných, byť po ruke, ak vás potrebujú a vedieť, kedy sa stratiť z očí.“ Nájdeme tu kroky džentlmena v každodennom živote, pri obliekaní (napr. voňavka, čiapka, smoking, viazanie motýlika...), na večeri (napr. rezervácie, vidličky, servítky, víno, sprepitné...), ako hostiteľa (napr. rozsadenie hostí, prestieranie, bar...), ako hosťa (napr. večierok, pozvanie, poďakovanie...). Ďalej v sprievodcovi možno nájsť rady, čo sa patrí, ako sa zoznamovať s priateľmi, ako sa chovať v zamestnaní, či špeciálnu etiketu pre džentlmena pred náročnými stretnutiami a návody na zariadenie minidomácnosti džentlmena.

Knižka poradí a zorientuje v labyrinte súčasnej galantnosti. Pomôže mužom, aby sa ľudia v ich spoločnosti cítili príjemne.

Juliette Benzoni: Veľké dámy, malé cnosti...

Bratislava, Remedium 2006

Preklad Elena Fabiánová

Autorka pripravila pre čitateľov šesťstoročnú prechádzku po kráľovskom francúzskom dvore a v deviatich príbehoch odkryla „odvrátenú tvár“ života slávnych osobností vtedajšieho sveta. Kritickým okom sledovala túžbu žien po moci a sláve, cestu ku ktorej lemovali intrigy, zrady a neraz i vraždy. Priblížila morálku na dvore, podľa ktorej slečny nesmeli mať milencov, ale pre vydaté ženy to bola povinnosť a znak dobrého vkusu.

Čitatelia sa v knihe zoznámia s krutou Mabile, divokou Bertrandou, nežnou Izabelou, vášnivou Astrée a ďalšími. Tieto ženy neváhali zničiť svojich odporcov, sokyne, hoci sa tieto ich kroky neraz obrátili proti nim.

Buď opatrný, drobček!

Bratislava, SPN – Mladé letá 2006

Preklad Zuzana Viechová

Opatrnosti nikdy nie je dosť! – vraveli mamky deťom a tie deti potom ako mamky svojim deťom a pre istotu, aby na to v tom bežiacom páse medzi mamkami a deťmi nikto nezabudol, zopakovalo to vydavateľstvo SPN – Mladé letá raz a navždy aj pekne knižne. Leporelo pre najmenších prevzaté z ruského originálu stvárňuje farebnými a vtipnými kresbami množstvo bežných situácií, ktoré dieťa môže zažiť, ale nevie zhodnotiť dôsledky, prípadne nebezpečenstvo. Do strán sú vkomponované okienka: po ich otvorení sa ukáže nový kontext situácie napríklad súvisiacej s cestnou premávkou; dieťa sa tak hrá, učí aj vychováva. Je to teda tri v jednom. Spolu s rodičom, ktorý s tým svojmu drobčekovi pomôže, je to štyri v jednom. Ako v každej dobrej reklame...

-lč- -rm-