26.05.2008

10 biblioglosár 2008

Angela Wilkes

Prvá kniha pre šikovné ruky

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2008

Preklad Katarína Škovierová

Pestrofarebná knižka pre deti obsahuje návody, ako si vyrobiť pekné ozdoby v domáckych podmienkach. Obrázky rozličných materiálov, pomôcok a najmä podrobné postupy dopĺňajú na konci knihy hárky na vytrhnutie s obrázkami na priame použitie. Na základe jednoduchých inštrukcií si možno podľa tejto knihy pripraviť netradičné maľované vajíčka, masku leva, exotického vtáka, šperky z cestovín, papierové kvety, tekvicový lampáš, papierové taniere a pod.

Aline Feuvrier-Boulangerová

Moje nové srdce

Bratislava, Ikar 2008

Preklad Marianna Pauliny–Danielisová

Skutočný príbeh 19-ročnej Aline, ktorej zlyháva srdce. Nechce si pripustiť vážnosť choroby, a pritom jej otec i starý otec podľahli zriedkavej chorobe, ktorú označujú ,,veľké srdce“ alebo „srdce papuča“. Boli nositeľmi génu degenerujúceho srdce. Aline bola pod lekárskou kontrolou, no v puberte sa jej stav zhoršil. Jej príbeh o boji so zlyhávajúcim srdcom a túžbou žiť, zmaturovať, tešiť sa s rodinou, rovesníkmi, je dokumentom aj príručkou optimistického zmýšľania. Kniha chce zároveň vplývať na verejnú mienku, na kladný postoj k darovaniu orgánov; aby viacerí počuli nádejnú vetu: „máme pre vás nové srdce“.

Vincent Máčovský

Spoveď posledného komunistického biskupa alebo Slovenská odysea

B. m., Vl. nákl. 2008

PhDr. Vincent Máčovský s úsmevným nadhľadom opisuje svoju životnú púť od detstva po pôsobenie vo významných štátnych funkciách pred revolúciou roku 1989 i po nej. S otvorenosťou vysvetľuje postoj bývalého socialistického štátu k riešeniu cirkevnej politiky, na čele ktorej na Slovensku stál až do novembra 1989. Nevyhýba sa ani zverejneniu informácií o rokovaniach s kňazmi či vysokými cirkevnými hodnostármi a zástupcami Vatikánu. Spomína svoju ďalšiu životnú dráhu v porevolučnej tajnej službe, aj koniec profesionálnej kariéry. Príbeh je spracovaný pútavo, čitateľ v ňom spolu s autorom prežije nielen jeho „životnú odyseu“, ale získa i poznatky o období dodnes tabuizovanom i skresľovanom podľa potreby. Dielo možno chápať ako román, životopis, ako cenný dokument, ktorý mapuje biele miesta nedávnej histórie riadenia kultúry, cirkevnej politiky a tajných služieb. Knižka vychádza v obmedzenom náklade: nájdete ju v kníhkupectvách distribučných sietí PEMIC (www.pemic.sk), BELIMEX (www.belimex.sk) a v kníhkupectve Mladé letá na Krížnej ulici v Bratislave.

-lč- -kant-