14.11.2008

Diabol sa postará - Sebastian Faulks ako Ian Fleming

Sebastian Faulks ako Ian Fleming: Diabol sa postará

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2008

Preklad Vladislav Gális

„Bond. James Bond.“ Ako inak by ste začali recenziu najnovšieho príbehu o svetoznámom agentovi v službách Jej veličenstva britskej kráľovnej? Stovky rozbitých áut a zdemolovaných budov, tisícky zvedených žien a ťažko vyčísliteľné hektolitre suchého martini s vodkou z neho vytvorili nenapodobiteľnú ikonu.

Na žiadosť vykonávateľov pozostalosti jeho stvoriteľa Iana Fleminga sa jeden z najobľúbenejších britských románopiscov Sebastian Faulks (1953) podujal oživiť agenta 007 v ďalších príbehoch. Kniha bola slávnostne predstavená verejnosti 28. mája 2008 pri príležitosti 100. výročia narodenia Iana Fleminga.

Bond sa ocitá v čase vrcholiacej studenej vojny. Čaká ho neľahká úloha – zachrániť svet pred zloduchom par excellance, fanatickým nepriateľom Britského kráľovstva Juliusom Gornerom. Absolvent renomovaných európskych univerzít je poznačený telesnou deformáciou – takzvanou opičou rukou. Predsavzal si,  že pomocou predaja novoobjavenej drogy heroínu zničí západnú civilizáciu. To však nie je všetko, v talóne má pripravenú tajnú zbraň - záhadné plavidlo prezývané Kaspická príšera.

Zoznámenie Bonda s Gornerom prebieha netradične – niekoľkostranovým tenisovým duelom, v ktorom šarmantný agent získava ťažko vybojované víťazstvo a súčasne nepriateľa na život a na smrť. Jeho ďalšie dobrodružstvá už ale majú od bieleho športu džentlmenov na míle ďaleko – strieľa sa ostrými a Bond sa zapotí tak trošku iným spôsobom. Ehm, a nezabudli sme na niečo? Samozrejme, že áno. Ženskú hrdinku predstavuje krásna Scarlett. Bond jej pomáha pri oslobodení jej sestry závislej na drogách z doktorovho opičieho pazúra. Ako vidíte, čaká vás zápletka, ako sa na správnu ,,bondovku“ patrí, pričom ani v „napnutosti“ rozprávania Faulks nezaostal za predlohou svojho geniálneho predchodcu.

Doteraz si pamätám, s akou bázňou som v svojich šestnástich rokoch bral do rúk paperbackové vydanie Flemingovho Doktora No. Neohrozenosť hlavného hrdinu mi brala dych rovnako ako väčšina viac alebo menej vydarených filmových spracovaní. Sean Connery, Roger Moore alebo Pierce Brosnan postave agenta s povolením zabíjať na striebornom plátne vdýchli dušu, každý nezameniteľným spôsobom a, samozrejme, za aktívnej účasti nekonečnej plejády diabolských zloduchov a nádherných žien.

V knihe Diabol sa postará spoznáte tak trochu iného Bonda. Unaveného ustavičnými naháňačkami za zloduchmi najťažšieho kalibru, v istých momentoch dokonca odmieta pohárik a na nesmierne prekvapenie aj odoláva ženským vnadám(!). Flemingov nástupca však odviedol skvelú prácu a slovenskí „bondomilovia“ si na ďalšom dobrodružstve agenta zvodcu nepochybne zgustnú.

Vladimír Radosa