Dynamický príbeh o rýchlosti aj odvahe

Ja, Alfonsina

Leto 1994. BICYKLUJEM v myjavskom vnútrobloku u babičky. Tlačím pred sebou veľký horský bicykel. Jedna noha na pedáli, druhá sa špičkou odráža od zeme.

Naberám rýchlosť aj odvahu, snažím sa udržať rovnováhu. Balansujem riadidlami, otec mi zozadu pridržiava sedadlo. Po chvíli ho pomaly púšťa. Cítim slobodu, vietor vo vlasoch, krajina ubieha stále rýchlejšie. Radosť z rýchlosti vystrieda panika. Koleso narazí o obrubník, riadidlá sa stáčajú dovnútra a ja s výkrikom prudko padám na zem. S oškretými rukami aj kolenami kopem do bicykla. Otec ešte zakričí: „To nič, ideš ešte raz?” Aj takto nejako mohli vyzerať začiatky prvej cyklistky Alfonsiny Strady (prezývanej aj Diabol v sukni), ktorá sa v roku 1924 ako jediná žena zúčastnila na medzinárodnej cyklistickej súťaži Giro d’Italia.

Kniha určená pre detského čitateľa Ja, Alfonsina autora Joana Negrescolora odhaľuje život slávnej cyklistky, ktorá sa nebála postaviť predsudkom spoločnosti a vytrvalo napĺňala svoje životné poslanie. Autor nemal ambíciu prerozprávať košatý príbeh, naopak, dáva široký priestor ilustrácii, v ktorej sa snažil zachytiť to podstatné. A podarilo sa to. Príbeh prerozprávaný v obrázkoch dáva väčší priestor detskej predstavivosti. Zvolená farebnosť, ako aj kompozície postáv vytvárajú v jemne načrtnutom príbehu silnú dynamiku a pohyb, ktorý bol pre Alfonsinu príznačný. Dominantná žltá a biela farba s tmavšími odtieňmi modrej a zelenej vhodne vyvažujú estetický dojem už pri prvom listovaní. Aj tu však platí pravidlo menej je viac.

Za výraznejšie považujem čistejšie kompozície s redukovanou paletou a monochromatickým pozadím. Ilustrácie tvorené technikou sieťotlače výborne fungujú v grafickej jednoduchosti  siluety. Charakteristický je tu symbol, znak, vrstvenie plôch či koláž. Torzá postáv a rekvizít, kompozične nedbalo rozmiestnených na ploche papiera, úmerne vyvažujú nevtieravú štylizáciu v redukovanom grafickom zobrazení. Knihe nechýba humor, zveličenie a odľahčenie zobrazené silným autorským rukopisom. Bláznivá malá Alfonsina sediaca na rozbehnutom bicykli vpúšťa do nalinkovaného sveta trochu chaosu, smelosti a výbušnosti. Bez nich by nedosiahla rýchlosť, ktorá ju doviedla až na stupeň víťazov.

Mária Kralovič (rod. Oľhová) (1988)

Vyštudovala Školu úžitkového výtvarníctva v Kremnici a animáciu na VŠMU v Bratislave. Absolvovala stáž na Escola de superior de theatro e cinema v Lisabone. Spolupracovala na detskom televíznom seriáli Mimi a Líza. Jej film Fifi Fatale bol nominovaný na ocenenie Slnko v sieti. Okrem animácie sa venuje ilustrácii a dizajnu, kreslí pre časopis Bublina. Ilustrovala komiks Bežná zo série Nežný komiks´89 a knihu Zimná zmrzlináreň Zuzany Liškovej.

Ilustrácia: Brak