Kapitálové vybavenie komerčných bánk - Martin Svitek - Piliere komerčných bánk

Piliere komerčných bánk

Piliere komerčných bánk

Martin Svitek
Kapitálové vybavenie komerčných bánk
Bratislava, Eurounion 2006
Publikácia podáva komplexný rozbor problematiky kapitálového vybavenia komerčných bánk ako kľúčovej kategórie pre peňažné inštitúcie. Autor vychádza z nadnárodnej úpravy, ktorá prináša nielen filozofický rámec, ale aj konkrétne ustanovenia. Štáty, ktoré trhovým spôsobom regulujú finančné podnikanie, z nich vychádzajú pri tvorbe národnej legislatívy. Problematiku tak rozoberá s ohľadom na dokumenty Bazilejského výboru, direktívy Európskej únie a medzinárodné účtovné štandardy IFRS/IAS.

Publikácia je rozdelená do dvoch celkov, prvá časť sa zaoberá teoretickými aspektmi kapitálového vybavenia komerčných bánk, vo veľkej miere z regulatívneho pohľadu. Výklad vychádza z podstaty kapitálu, mapuje jeho štruktúru s ohľadom na jeho vrstvy. Zameriava sa na kapitálovú základňu bankových skupín – konsolidovaných celkov a subjektov podnikajúcich vo viacerých finančných sektoroch – konglomerátov. Tieto oblasti boli premietnuté do slovenskej právnej úpravy až v poslednom období. Ďalšie kapitoly sa zaoberajú problematikou udržateľnosti kapitálového vybavenia a formami pomoci v prípade jeho nedostatku, ako sú opisované rekapitalizačné modely.

Druhý diel publikácie autor zameral na oblasť kapitálovej pozície slovenského bankového sektora. Prakticky počas 90. rokov sa situácia rozhodujúcej časti sektora, ktorú predstavovali štátne banky, zhoršovala. Neriešené problémy nadobudli dramatické rozmery, komplexne sa začali riešiť až roku 1999. Rekapitalizácia si vyžiadala vysokú sumu z verejných zdrojov. Osobitnú pozornosť venuje vyčísleniu verejných nákladov použitých na bilančné ozdravenie štátneho bankového sektora. Zmapovaná je nielen hlavná fáza reštrukturalizácie, ale aj čiastkové rekapitalizačné programy od začiatku 90. rokov, na ktoré si už dnes málokto pamätá. Štúdie podobného charakteru sú dostupné v prípade okolitých štátov V4, podobná analýza v slovenských podmienkach doteraz chýbala. Bilancovanie na druhej strane zahŕňa aj stránku verejných príjmov plynúcich z bankového sektora. Zároveň treba poznamenať, že táto pasáž publikácie je podložená veľkým rozsahom čísel, teda veľmi náročná. Prehľadnosť prináša sumarizácia výsledkov.

Efekty reštrukturalizačného procesu opisuje záverečná kapitola. Ponúka analýzu vývoja ukazovateľov kapitálovej pozície a rentability bankového sektora od roku 1999. Autor hodnotí úverové aktivity bánk. Druhá kapitola vo všeobecnosti podáva ucelený obraz o transformačnom období slovenského bankového sektora. Poskytuje objektívne fakty a podklady v oblasti, ktorá je v spoločnosti stále predmetom diskusií.

Monografiu s prehľadnými, tabuľkami, schémami a obrázkami možno odporúčať pracovníkom z oblasti komerčného bankovníctva, dohľadu nad finančným trhom, auditu a študentom.

–mrs–