Marek Zákopčan
06.05.2011

Láska cez internet (?)

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2010

Zuzka Šulajová už predchádzajúcimi tromi knihami ukázala, ako ľahko a neodvolateľne sa dá dostať do obľuby čitateľov. Jej najnovší titul len potvrdzuje nastolený vývoj. Ak očakávate, že aj tentoraz sú cieľovou skupinou násťročné dievčatá, je načase vyviesť vás z omylu.

Aj kniha Ako z románu je primárne zameraná na mladšiu generáciu, hoci vzťahy v nej opísané iste nie sú vzdialené ani tým skôr narodeným. Hlavnou hrdinkou je Lívia a príbeh je rozprávaný z jej pohľadu, ako je u autorky dobrým zvykom. To odkrýva možnosti na hlbšiu psychologizáciu postavy a detailnejší pohľad na jej vnútorný svet. Lívia je moderné dievča, prežívajúce typické generačné problémy – škola, rodinné i priateľské vzťahy a, prirodzene, ľúbostné skúsenosti. Práve tie sú hnacím motorom deja. S Jurom sa Lívia spozná cez internet a postupom času ich vzťah prerastá do osobného rozmeru. Nová známosť je pre Líviu istou náplasťou na ranu po rozchode s pohľadným Chorvátom, ale ako sa zdá, menšia vzdialenosť tiež nemusí byť automaticky zárukou bezproblémového vzťahu. Najmä keď sa Juro prejavuje ako workoholik a ich známosť podlieha zároveň aj nedôvere zo strany blízkeho okolia. Lívia má našťastie poruke blízke priateľky, vždy ochotné poskytnúť jej útechu a bezpečnú náruč. Samozrejme, aj ony riešia vlastné problémy a rozširujú tak motivický pôdorys románu. Dovolím si tvrdiť, že v deji sa nájde každý čitateľ – či už ide o trápenie spojené s písaním diplomovky, hľadanie práce, trampoty s láskou, alebo neveru a výlety s priateľmi. Neraz sa pristihnete pri tom, že by ste Jura najradšej poslali do horúcich pekiel, ale práve v tom spočíva sila románu – autorka útočí na city a dokáže vás dokonale vtiahnuť do príbehu.

Ako z románu má v sebe silný reálny náboj – autorka hravo zvládla súčasnú tematiku, ktorá je blízka mnohým mladým ľuďom. Nastolený smer dýcha modernosťou a verím, že Zuzka z neho nezíde ani v budúcnosti.