12.06.2008

Medzinárodné právo verejné - Stanislav Mráz

Stanislav Mráz

Medzinárodné právo verejné

Banská Bystrica, PF UMB 2007

Napriek tomu, že doteraz vyšlo u nás viacero učebníc medzinárodného práva verejného, aktuálnosť tejto učebnice spočíva v nových pohľadoch a názoroch na niektoré oblasti či problémy. Obsah učebnice tvorí okrem úvodu a záveru dvanásť kapitol a podkapitol: I. Základné pojmy a osobitosti medzinárodného práva, II. História medzinárodného práva verejného a jeho vedy, III. Pravidlá medzinárodného práva, IV. Subjekty medzinárodného práva, V. Právne následky porušenia medzinárodného práva (zodpovednosť a sankcie), VI. Medzinárodnoprávny režim štátneho územia, mora, Antarktídy, kozmu a životného prostredia, VII. Obyvateľstvo podľa medzinárodného práva a ochrana ľudských práv, VIII. Právo medzinárodných zmlúv, IX. Štátne orgány pre medzinárodné styky, X. Medzinárodné orgány a organizácie, XI. Prostriedky mierového urovnávania medzinárodných sporov, XII. Právo ozbrojeného konfliktu. Štruktúra členenia kapitol na podkapitoly a na subpodkapitoly, resp. body umožnila autorovi vyčerpávajúco spracovať tematiku. Autor podáva kapitoly vo vývojovom kontexte pojmov, inštitútov a inštitúcií medzinárodného práva verejného, a to v logickej nadväznosti a v širších súvislostiach. Učebnica obsahuje i bohatý poznámkový aparát a použitú literatúru a pramene. Z hľadiska metodologického jej štruktúra a forma spracovania je na pedagogické účely vhodná a správna. Učebnicu treba chápať ako pôvodné a originálne dielo, ktoré je napísané jasným a zrozumiteľným štýlom, čo študenta presviedča o správnosti prezentovanej matérie a názorov autora. Učebnica bude vhodnou pomôckou pri výučbe povinného predmetu medzinárodné právo verejné najmä na Právnickej fakulte Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, ale dobre poslúži aj študentom iných právnických fakúlt i poslucháčom politológie a medzinárodných vzťahov.

Prof. JUDr. Jaroslav Chovanec, CSc.