29.01.2014

Muž s ľadovým pohľadom, Pomsta grófa Gundolfa - Thomas C. Brezina

Edície Tigrí tímKlub záhad z Vydavateľstva Fragment sú detektívnymi bestsellermi s prvkami sci-fi. Témami, jazykovým štýlom i  kompozíciou príbehu sú si viac než podobné. Azda preto, že autorom oboch je Thomas C. Brezina (1963), úspešný rakúsky spisovateľ pre deti a mládež. Knihy sú vybavené magickými superlupami, ktoré pomáhajú mladému čitateľovi lúštiť záhady na obrázkoch spolu so superhrdinami. Vystupujú tu bizarné stvorenia pochádzajúce z iného sveta – mimozemšťania a všakovakí záhadní vesmírni ľudkovia s obrovskými mušími očami… Autor vie odhadnúť, kedy a ako pridať štipku strašidelnosti, napätia a záhady. Takto to po troške stupňuje, čím si získava zvedavosť čitateľa. Príbehy majú jednoduchú dejovú líniu, autor ju nekomplikuje vsuvkami či odbočkami. Taktiež charaktery postáv sú na začiatku jasne dané a v texte sa už nevyvíjajú.

Vydavateľstvo Fragment pripravilo v edícii Klub záhad špeciálne vydanie pre mládež vo veku od 11 rokov, v ktorej sa nachádzajú až dva príbehy Muž s ľadovým pohľadomPomsta grófa Gundolfa (2013, prel. Z. Baková). Autor hneď v úvode objasňuje históriu klubu. Tá je na rozdiel od Tigrieho tímu, o ktorom nevieme, ako vznikol, prítomná v každej časti edície. V strašidelnom hrade Sokolia skala žije profesor Erazmus Katz, špecialista na nadprirodzené javy, duchov a prízraky, a v ňom sa nachádza aj Klub záhad, ktorý založil profesorov syn Jupiter so sesternicou Vicky a bratrancom Nickom. Pravidelne sa schádzajú v bývalej mučiarni hlboko v pivniciach hradu. Zvyknú sa vtipne doťahovať, takže najprv neveria tomu, že majú do činenia s naozajstnými mimozemšťanmi v príbehu Muž s ľadovým pohľadom. Keď sa však do Jupitera jeden prevtelí, musia s veľkým strachom čeliť nebezpečenstvu. Predierajú sa podzemnými chodbami pod cintorínom a rýchlo sa dejúce udalosti ich napokon rozdelia. Bezradní sa sami seba pýtajú, kto je tým skutočným nepriateľom? Hrobár šíriaci okolo seba neznesiteľný chlad či mimozemšťania pochádzajúci z  planéty vzdialenej na svetelné roky? Isteže túto záhadu vyriešia, najprv však musia prejsť spletitými prekážkami. Ako sa postupne blížia k vyriešeniu, zvyšuje sa i tempo príbehu. Autor prestane používať oddeľujúce medzititulky, opisuje paralelne prebiehajúce príbehy na rôznych miestach, do posledného okamihu nie je jasné, či je daná postava dobrá alebo chce ublížiť.
Príbeh Pomsta grófa Gundolfa je rovnako strašidelný. Klub záhad pátra po spolužiačke Uršule, ktorú vraj zhltol strašidelný dom u Škrekov. Tomuto domu sa každý už zďaleka vyhýba, pretože okolo neho koluje jedna legenda. Ak v ňom ktokoľvek pobudne trinásť hodín, zmení sa na príšeru. Napriek tomu sa tam klub vydá a veru majú čo robiť s pojedajúcim stromom s obrovskou tlamou a kolená sa im ešte teraz trasú pri predstave monštra v habite so širokými rukávmi. Za oboma príbehmi sa nachádzajú prílohy, ktoré čitateľa preskúšajú, či pozorne čítal a pochopil rôzne indície – sú tu uvedené triky, ako naplašiť kamarátov, a najlepšie žartíky hlavných hrdinov. Z edície vyšlo vo Vydavateľstve Fragment dokopy 24 dielov.