12.09.2007

Nevracaj sa domov - Mary Higgins Clark

Mary Higgins Clark:  Nevracaj sa domov

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2007

Preklad  Adriana Oravcová

Keby ste ako darček k narodeninám dostali od manžela dom, v ktorom ste ako desaťročné dieťa zastrelili svoju matku a zranili nevlastného otca, asi by ste neskákali od nadšenia. Celiu Foster Nolanovú však takéto „šťastie“ postretlo. Jej manžel Alex sa rozhodol urobiť jej radosť a privolal tak z minulosti desivé tiene. Nadôvažok, všetko nasvedčuje tomu, že v ich najbližšom okolí sa nachádza niekto, komu nerobí problém vraždiť nepohodlných svedkov so zámerom upútať pozornosť na Celiinu minulosť. Aký je však v skutočnosti motív týchto zločinov? Kto manipuluje s pravdou a s faktami? Kto sa snaží dohnať Celiu na pokraj šialenstva? Pod ťaživým tlakom udalostí si Celia začína vybavovať osudné okamihy zo svojho detstva a neodvratne smeruje k odhaleniu vraha a očisteniu svojho mena z nepríjemných podozrenia.

Nevracaj sa domov je typický produkt z pera tejto úspešnej americkej autorky. V hlavnej úlohe mladá a sympatická žena v ohrození života. Široký okruh podozrivých s očividným motívom vraždiť. A, samozrejme, vytrvalé odhodlanie hrdinky zvrátiť nepriazeň osudu a nájsť opätovne cestu k šťastiu.

Kniha má dobré tempo a zápletku, aj keď miestami sa neviete zbaviť pocitu, že vám autorka z nejakého dôvodu jednostaj podáva pomocnú barličku. Jej snaha sa neskôr pre skúsenejšieho čitateľa stane osudnou a už niekoľko desiatok strán pred koncom odhalí totožnosť skutočného páchateľa. A to je hriech, ktorý sa autorovi detektívnych príbehov odpúšťa len ťažko. Ani to však nič nemení na skutočnosti, že Mary Higgins Clark patrí medzi najčítanejšie a najobľúbenejšie autorky v svojom žánri nielen vo svete, ale aj na Slovensku a jej knihy sa predávajú v niekoľkomiliónových nákladoch.