Háklivé témy pre háklivý vek

Jacqueline Wilsonová

Prvé bozky

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2005

Ilustrácie Nick Sharratt

Preklad Viera Detková

Anglickú špecialistku na dievčenské romány poznajú naše dospievajúce čitateľky vďaka Vydavateľstvu Slovart už z knižiek Dvojčatá v akcii, Tetovaná mama, Príbeh Tracy Beakerovj a Prvé lásky a Prvé trampoty, ktorých voľným pokračovaním sú Prvé bozky. Okrem rozprávačky a zároveň protagonistky týchto príbehov štrnásťročnej Ely, ktorej otec sa po matkinej smrti druhýkrát oženil so svojou študentkou Annou, stretne sa v nich čitateľ s dôverne známym prostredím jej rodiny a priateľkami zo školy. Samozrejme, vedľajšie postavy, teda chalani, o ktorých dievčatá práve prejavujú záujem, sa v príbehoch menia. Hoci všetky autorkine knižky majú aj výraznú výchovnú funkciu, ich štýl sa zďaleka vyhýba mentorskému tónu. Autorka pridáva k empatickému prieniku do psychiky -násťročných aj dokonalé narábanie s jazykom im veľmi blízkym. K čitateľskej príťažlivosti prispieva aj správne zasadenie jednotlivých situácií odkrývajúcich psychiku postáv do presne vykresleného sociálneho prostredia. Už titul tohto príbehu prezrádza, že v ňom ide o veľmi krehkú tému. Ela zažije najkrajšie rande s Romanom, ale zabudnú pritom na čas. Ela oklame otca, že bola s priateľkami, dostane domáce väzenie, ale vzťah s Romanom to nenaruší. Oveľa ťažšie je rozhodnúť sa, či ísť s priateľkami na dávno dohodnutý koncert, alebo s Romanom na školský večierok. Napokon dostanú prednosť priateľky. Lenže koncert sa nekoná a Naďa sa dá zlákať neznámym chalanom. Priateľky ju neopustia v nebezpečnej situácii a všetky tri sa dostanú do peknej šlamastiky s feťákmi. Ako sa im podarí vybŕdnuť z veľmi ošemetnej situácie, dopovie vám Ela v príbehu Prvé bozky.