Cesta do sveta prírody

Cesta do sveta prírody

Lena Andersonová – Ulf Svedberg

S Majkou do prírody

Preložila Mária Bratová

Q 111, Bratislava 2005

Vydavateľstvo Q111 v úsilí podporiť výchovu dieťaťa k láske k prírode, zapustiť v ňom korienky ekologického myslenia prichádza s knižkou švédskej autorskej dvojice Leny Andersonovej (ilustrácie) a Ulfa Svedberga (texty) S Majkou do prírody. Vydarené, premyslene koncipované dielko odhaľuje malému čitateľovi prírodné tajomstvá, krásy a zároveň ho učí, ako sa správať v prírode, ako ju chrániť, ale aj ako využívať niektoré rastliny na liečivé účinky. Graficky pekne spracovaná knižka predstavuje základnú encyklopédiu, a to nielen formou výkladu, ale aj využitím otázok a odpovedí či Majkiných minipríbehov. Dieťa sa dozvedá o stavbe rastliniek, o ich výžive, aj o tom, čo nám poskytujú. Naučí sa niečo o sťahovavých a nesťahovavých vtákoch, o živote hmyzu, krtka, žaby, kobylky, rýb a iných živočíchov (naučí sa dokonca čítať stopy v snehu po niektorých zvieratkách, dozvie sa o štruktúre pavučinovej siete, o tom, ako včely vyrábajú med a mnohé iné zaujímavé veci). Prístupnou formou a aj prostredníctvom primeraných, detailne prepracovaných ilustrácií prináša knižka informácie o jedlých lesných plodoch, o liečivých rastlinách, ale aj o tom, čo spraviť napríklad po uštipnutí a bodnutí hmyzom. Dokonca v nej deti nájdu inštrukcie, ako vyrobiť pre vtáčatá jednoduché kŕmidlá, ako zvládnuť jednoduché „experimenty“ a pozorovania, pri ktorých sa oboznámia so zaujímavými prírodnými javmi. Putovanie prírodou zohľadňuje aj ročné obdobia.

Vydavateľka mala naozaj šťastnú ruku pri výbere tejto knižky, ktorá deti poučí, ale aj pobaví, naučí ich prizerať sa a načúvať rastlinám či živočíchom – a čo je dôležité – vzbudí v nich lásku k prírode. Edične je knižka veľmi starostlivo pripravená, vydavateľka v nej doplnila niektoré drobné odlišné reálie a zaradila do nej  priliehavé básnické texty slovenských básnikov (Hviezdoslav, Podjavorinská, Rázusová-Martáková – ich výber urobila Ľuba Kepštová).

– efar–