06.02.2008

Známky a čaro filatelie - James Mackay

James Mackay:

Známky a čaro filatelie

Bratislava, Fortuna Libri 2007

Preklad Vojtech Jankovič

Známku právom označujeme za najmenšie grafické umenie. Jej miniatúrna plocha má zvyčajne veľkú výpovednú hodnotu – hovorí o krajine, kde vznikla, o jej histórii, ale aj súčasnosti, kultúrnych hodnotách a prírodných krásach. Aj preto filateliu označujeme za kráľovskú záľubu, ktorá má svoje pevné zázemie na celom svete. Sieť obchodníkov, filatelistických služieb, časopisov, svetové a domáce výstavy ešte aj dnes dokážu vzbudiť záujem verejnosti o poštové známky.

Publikácia je zostavená systematicky - v úvodnej časti sa čitateľ dozvie všetko podstatné o známke ako takej, od začiatkov poštovej prepravy, ktorá podmienila jej vznik, cez hlavné atribúty určujúce jej charakter – tlačové techniky,  perforáciu, druhy vydaní podľa ich hlavného účelu až po prehľadný návod na zbieranie známok.

Filatelia, nakoniec ako aj iné formy zberateľstva, má svoje prísne pravidlá a hodnotové rebríčky. Začiatky zbierok bývajú rôznorodé, ako aj ich následné budovanie a špecializácia – napríklad na jednotlivé krajiny, námetovú filateliu, ktorú určuje motív známky, alebo poštovú históriu. Známky však pri podrobnejšom štúdiu prinášajú filatelistom bohatstvo informácií nielen svojou témou a zameraním, ale aj tlačovým spracovaním, ktoré okrem množstva foriem so sebou prináša rôzne odchýlky alebo chyby. Aj preto zbieranie a obchodovanie so známkami vzniklo takmer súčasne s vydaním prvej poštovej známky roku 1840. Záujem o cenné zbierky a ich finančné zhodnotenie logicky podmienil vznik falšovania poštových cenín, preto autor pripomenul aj najznámejšie prípady.

Pútavosť publikácie zvyšuje kvalitná obrazová dokumentácia, ktorá okrem legendárnych známok ako čierna penny a známky z ostrova Maurícius, prináša precízne spracovaný prehľad známok krajín sveta, čo je zaujímavé nielen pre záujemcov o filateliu, ale aj o geografiu.

Prekladateľ Vojtech Jankovič, skúsený filatelista, je zárukou odbornosti textovej časti a slovníka, ako aj aktualizácie údajov potrebných pre slovenských zberateľov.

Juraj Pavlovič