Recenzia
20.07.2006

Malá veľká kniha o umení - Nie je všetko malé, čo je malé

Nie je všetko malé, čo je malé

Malá veľká kniha o umení

Bratislava, SPN – Mladé letá 2006

Preklad Karol Tauber

Takáto kniha má zmysel. A to hneď z niekoľkých dôvodov:

Je pekná, zaiste, veď takmer bezo zvyšku obsahuje farebné reprodukcie diel najvýznamnejších a v daných dobách charakteristických výtvarníkov. Pri každej z nich uvádza autora, životopisné údaje, názov diela, rok vytvorenia, techniku, rozmery, galériu a mesto, kde dané dielo daného autora v danej galérii nájdete.

Je múdra, veď zo samých diel vyžaruje múdrosť, pohnutie talentu, svit ducha, alebo zacitujme dnešné celebrity: pozitívna energia ich stvoriteľov.

Je prehľadná, čo vidno v encyklopedickom spôsobe zostavenia, tj. chronologickom usporiadaní po jednotlivých obdobiach od praveku po postimpresionizmus. Teda začína sa maľbou levov na dreve (29 000 rokov pred Kristom) a končí sa olejomaľbou bieleho koňa zapriahnutého v bričke tatu Juniela od H. Rousseaua (rok 1908). Pochopiteľne, pýtame sa, prečo sa sem nezmestilo aj umenie súčasnosti – odpoveď je však viac než jasná, pre svoju mnohosť, mnohorozmernosť a mnohostrannosť by si vypýtalo minimálne rovnako objemnú publikáciu. Prečo? Náklady sú relatívne malé (štetec + farby, nehovoriac o bodypaintingu) a umelec je dnes každý. Verme, že vydavateľstvo koketuje s vydaním nejakého pokračovania...

Je tučná – nič sa nedá robiť, má tisíc strán a vedľa iných kníh vyzerá skôr ako guľa. Čo z toho vyplýva? V kníhkupectve si ju všimnete a v poličke na knihy vám spôsobí miernu reorganizáciu. Za všetkým hľadajte formát: menší ako A5 a o piaď väčší od A6. Má to svoju výhodu (pri reorganizácii poličky vyhodíte staré knihy, ktoré jej budú zavadzať, utriete prach atď.) a svoju nevýhodu (väčšie reprodukcie sú zlomené, lebo prechádzajú oboma stranami, napr. Tizianovej Venuši na s. 400 zlom vedúci pod jej pásom doslova ukradol čaro). Inak, človek dúfa, že pri častom otváraní to lepená väzba pri tejto váhovej kategórii vydrží.

 Je bezkonkurenčná, v svojej kategórii! Projekty typu Pijoan sú pre túto bacuľku predsa len iný level. Je bezkonkurenčná, lebo hoci sprievodcovia výtvarným umením domŕzajú už vari z každého väčšieho vydavateľstva, osobitosť tohto sprievodcu vyplýva z redukcie textových informácií, čo sa vrátilo v komplexnom časovom zábere a v bohatstve interpretačne nekomentovaných reprodukcií na jednej kope (prebal tvrdí, že až 450). Buď – alebo. Je to ako keď vás vypustia do priestoru neuveriteľnej obrazárne: kto nemá základy, nemusí sa ani unúvať, kto nechce ďalšie informácie zháňať aj inde, nech to radšej zapichne rovno niekde v bufete. Každopádne, mládež si v nej nájde potrebné dôležitosti z oblasti humanitných predmetov, takže stredoškolák by ju nemal prehliadnuť.

  Je malá ale veľká – ja ju už mám.

-ráma-