21.05.2009

09 biblioglosár 2009

Toto som ja

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2008

Preklad Andrea Žačoková

Nie je to ani knižka, no ani zošit to nie je, vlastne je to aj aj. Ale čo tam po tom, čo to je, najmä že je to ladené výrazne do ružova v mäkkom, sťa vankúšovom obale a má to pribalené minipero, zámok v tvare srdiečka (s jediným kľúčikom!) a podtitul Moje tajné zápisky. Každé dievčatko v istom školskom veku totiž presne vie, o čo ide: predsa o toho pravého dôverníka! Pestré strany s predtlačenými poliami pre vlastné zápisky a obrázky veľmi umne a zábavne podporujú sebareflexiu, pomáhajú definovať a rozlišovať vzťahy v rodine a okolí, dávajú podnety k emocionálnemu aj ku kognitívnemu vývinu. Navyše sú tu veselé nálepky a v závere vcelku praktický diár. Nie je to ani knižka, ani zošit, je to zázrak!

Marcia Willettová

Láska je výhra

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2009

Preklad Tamara Chovanová

Rodinné sídlo Citadela na pobreží anglického Devonu patrí všetkým Chadwickovcom, ktorí potrebujú útočisko a domov. Bolo to tak aj v prípade troch sirôt (Fliss, Susanny, Sama), ktoré sa tam vrátili z Kene po zavraždení rodičov a brata. Po dlhých rokoch sa práve Fliss stala hlavnou paňou v sídle, keď nenasledovala svojho manžela Milesa do Hongkongu a zostala  s deťmi – dvojičkami v Anglicku. Miles po návrate do Anglicka hľadá cestu späť k žene a deťom, čo sa mu aj postupne podarí. Šťastie však netrvá dlho, lebo ochorie a napriek silnej túžbe žiť, zomiera. Toto nie je jediné nešťastie, čo stretne rodinu Chadwickovcov, no kruté rany osudu zmierňujú chvíle nečakaného šťastia a milých prekvapení. Napriek ťažkostiam všetci vedia, že v Citadele nájdu vždy pochopenie, pomoc a lásku.

Polemika o Československom rozkole

Bratislava, Politologický odbor Matice slovenskej 2008

Publikácia prináša prácu Milana Hodžu Československý rozkol (z pôvodného vydania r. 1920) a Jozefa Škultétyho Stodvadsaťpäť rokov zo slovenského života (z vydania Matice slovenskej r. 1985), ktorá je odpoveďou na Hodžov rozkol. Problematiku polemiky načrtáva predslov J. Markuša, predsedu MS. Práce oboch osobností vychádzajú k 130. výročiu narodenia M. Hodžu a 60. výročia úmrtia J. Škultétyho. Kniha je prvým titulom novej edície Pramene a polemiky. Hodžova práca patrí medzi vtedy najprepracovanejšie koncepty jednotného „československého“ národa a naopak Škultétyho odpoveď čerpá zo svojbytnosti slovenského národa. Publikácia má bohatý poznámkový aparát, aby sa čitateľ mohol zorientovať v súvislostiach a vytvoriť si tak názor na jednu z etáp slovenských dejín.

-rm- –lč-