04.03.2005

13 biblioglosár 2004

Biblioglosár

Viera Ryšavá: Z ježkovej kapsičky

Bratislava, Epos 2003

Prvá knižka pre deti Viery Ryšavej nie je celkom debutom – už vydala knihu poviedok a väčšina rozprávok bola odvysielaná v Slovenskom rozhlase. Nie je to kniha o zvieratkách, ale o vzťahoch detí k nim, o ich „objavoch“ vlastností a života chrobáčikov, myšiek, ježkov... a miestami aj o vzájomných vzťahoch detí. Napokon, úvodná rozprávka My a náš Nero práve tieto vzťahy „ujasňuje“: „Pre mamu a ocka som syn. Pre starkú a starkého vnuk. A pre Katku brat... A pre všetkých je n á š Nero. Autorka vychádza z citlivého sveta detí a ich priameho vnímania, poviedky majú neošúchané námety i príbehy, ich pointy sú väčšinou vtipné alebo aspoň prekvapujúce.

Takpovediac spoluautorom knihy je popredný výtvarník sci-fi literatúry Juraj Maxon, už druhýkrát v úlohe ilustrátora detskej knihy. Vyniká netradičnou technikou, využitím žiarivých farieb a smelou kompozíciou.

-ek-

Bernard Brázdil: Blízko konca sveta

Bratislava, Topas 2004

Tím vedcov z celého sveta (vrátane slovenského zástupcu) v obrovskom kozmickom observatóriu skúma príčiny zhubného žiarenia, prýštiaceho odkiaľsi z hlbín vesmíru – možno zo Slnka, možno z novy tau. Aby nevznikla panika, hroziaca katastrofa je pred verejnosťou na Zemi utajená. Chodí sa hore dolu po miestnosti, postavy umne odlíšené menom, štátnou príslušnosťou a odborom, v ktorom excelovali, excelujú a budú excelovať bez ohľadu na to, či ovládajú Excel, po sebe strieľajú odbornými termínmi a teóriami. Ani raz netrafia. Ale – napätie nám utešene stúpa...

Paralelne s touto mimoriadne dynamickou dejovou líniou sledujeme vzťah Petra a Júlie, dvoch zamilovaných vedcov, ktorých nesmierne ťaží osud života, vesmíru a vôbec... Preto akonáhle sú spolu sami, strieľajú po sebe odbornými termínmi a teóriami. Napokon trafia. Záhada tajomného žiarenia je rozriešená. Ako? To si už vo vedecko-fantastickej novele, voňajúcej atmosférou druhej tretiny uplynulého storočia, prečítajte sami.

-mf-

V. Ju. Tichoplav – T. S. Tichoplavová: Fyzika viery

Považská Bystrica, Quantico 2004

Preklad Pavol Hladký

Kniha reprezentuje vo vedeckých kruhoch silnejúcu vlnu obrodného nazerania na ľudské poznanie, ktoré má do budúcnosti prekračovať bariéry sporu racionalizmu a iracionalizmu, vedy a náboženstva, aby súznením preniklo aj do vyšších úrovní a zákonitostí bytia. Východiskom sú najnovšie objavy teoretickej fyziky a astrofyziky (fyzikálne vákuum, virtuálne častice, torzné polia atď.) kombinované s informáciami o parapsychologických a paranormálnych javoch. Autorský tandem neskrýva vážne ciele: spája matematický jazyk s jazykom duchovných vied, aby širokej čitateľskej verejnosti pomohol zmeniť život a zrevidovať doterajšie hodnoty (s. 7), navyše chce knihou pomôcť Rusku (i svetu) prekonať krízu. Kto verí, že mudrci chodia z východu – nech sa páči.

-rm-