23.09.2009

13 biblioglosár 2009

Robert Crais

Posledný detektív

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2009

Preklad Alexandra Ruppeldtová

Román s premyslenou zápletkou sleduje príbeh súkromného detektíva Elvisa Colea, ktorý v dome nad kaňonom neďaleko Los Angeles opatruje desaťročného Bena, syna svojej priateľky Lucy. Chlapec zrazu spred domu zmizne bez stopy. Elvisovi sa ho nepodarilo nájsť, ale ozval sa mu únosca. Poznal kód jeho prieskumnej jednotky vo Vietname a oznámil mu, že je to pomsta za to, čo kedysi urobil. Ani polícia nezistila nič, a tak sa do pátrania zapojil aj bývalý manžel Lucy – Benov otec. Dej knihy sa točí okolo Benovho únosu, Elvisových spomienok, bezvýsledného pátrania a snahy detektívky Starkeyovej. Napriek problémom sa Elvisovi podarí pospájať takmer neviditeľné nitky pavučiny a zložitý prípad únosu vyriešiť. Ukázalo sa, že v únose má prsty niekto veľmi blízky... Detektívne pátranie sa prelína s minulosťou súkromného detektíva aj únoscov, čím sa stáva kniha napínavejšou.

Gabriela Lubelcová

Kriminalita ako spoločenský fenomén

Bratislava, Veda 2009

Hoci písanie o kriminalite nebýva príjemné, závažnosť jej dôsledkov na spoločnosť na ňu jednostaj upriamuje pozornosť. Nová monografia, ktorá je vlastne úvodom do sociologicky orientovanej kriminológie, je výsledkom dlhodobého záujmu autorky o problematiku kriminality a jej sociálnej podmienenosti. Obsahuje základné argumentácie kriminologických prác i vlastného výskumu na Slovensku. Venuje sa spôsobom zisťovania a merania kriminality, charakteristike jej stavu, štruktúry a trendov so zameraním na niektoré vybrané oblasti. Zoznamuje aj s medzinárodnými trendmi v kriminalite a neobchádza ani kriminalitu žien, detí a mládeže.

Patrick Delaforce

Spis Hitler

Bratislava, Ikar 2008

Preklad Richard Cedzo

Britský historik pripravil nevšedný a sarkastický pohľad na Hitlera od jeho detstva až po samovraždu v bunkri pod budovou Ríšskeho kancelárstva. Kniha má formu „policajnej správy“ o sledovanej osobe, čím sa jej podarilo výstižne vykresliť obraz hlavnej postavy, zmapovať prostredie, v ktorom sa pohybovala, s kým sa stýkala, aké mala návyky, postoje, čo formovalo jej názory a ovplyvňovalo myslenie aj konanie. Nechýba ani náčrt vzťahu k ženám, rodine, milenkám, priateľom, nepriateľom, osobitne k Židom, ale aj k jedlu, športu, umeniu, móde či autám. Autor využil mnohé poznámky, opisy, hodnotenia, postrehy vodcu, ktoré našiel u jeho súpútnikov a zároveň poukázal na viaceré príhody či témy, ktoré nejeden biograf považoval za nepodstatné. Takto sa autor plasticky vykreslil profil jedného z najväčších diktátorov tohto sveta.

-lč-