07.01.2005

2 bibliglosár 2005

Biblioglosár

Alexander Breiner: Apartmán číslo 3

Košice, Interart 2004

Alexander Breiner je známy autor rozhlasových hier a televíznych scenárov, tentoraz mu po súboroch poviedok Neskorý príchod jari (1981) a Vagabund (2002) vychádza dielo románového rozsahu Apartmán číslo 3. Ide o spoločenský román, zachytávajúci proces premeny našej spoločnosti, ktorá naberá dynamiku najmä po nežnej revolúcii v roku 1989. Autor si všíma charakter medziľudských a profesijných vzťahov už v socialistickom zriadení, aby prostredníctvom postáv plasticky vykreslil ich postupnú modifikáciu v období kultúrno-politickej, no najmä ekonomickej transformácie: vníma ich väčšmi kontinuálne, nie protikladne či konfrontačne. Znázorňuje tak konkrétne metamorfózy vzťahov medzi ľuďmi, ktorí počas revolúcie stáli na opačných stranách barikád. A práve v tom je pozitívny moment knihy. Autor odmieta trivializáciu pohľadu na základe čierno-bieleho videnia tejto etapy našej histórie a uvedomuje si význam a hodnotu odstupu.

Štyria kamaráti zo slnečného dvora

Bratislava, Junior 2004

Hravé, svieže verše a pestré, veselé ilustrácie sú účinnou kombináciou, ktorá má schopnosť osloviť široký okruh  detských, čitateľov. To je aj prípad knihy Štyria kamaráti zo slnečného dvora. Detskí čitatelia sa prostredníctvom básní môžu nielen zabaviť na vtipných príbehoch a výpovediach, ale aj rozšíriť si slovnú zásobu. Jednoduché a zručne rytmizované básne si možno ľahko osvojiť. Aj takto by sa dali formálne charakterizovať nezbedné príhody zvieracích kamarátov: kocúra, krtka, havrana a prasaťa. Všetci majú typické vlastnosti detí. Antropomorfizácia z nich robí bláznivých a nespútaných hrdinov. A takisto hýria spontánnymi nápadmi, nehľadia na riziká, neúspechy berú športovo. Aj preto sú tieto zveršované príbehy adresné a dokážu osloviť.

-jv-

John Grisham: Tribúny

Bratislava, Ikar 2004

Preklad Patrick Frank

Autor slávnych bestsellerov zo súdnych siení načrel vo svojom najnovšom románe do oblasti športu, presnejšie amerického futbalu. Grisham, ktorý sám hrával ako zadný rozohrávač na strednej škole, zasvätene rozvíja príbeh legendárneho mužstva Messina Spartans. Trénerovi Rakeovi sa podarilo tvrdým výcvikom vytvoriť neporaziteľnú futbalovú dynastiu. Rakeovi chlapci si na tribúnach slávneho štadióna  pripomínajú skon svojho milovaného i nenávideného trénera, spomínajú si na slávne historky i zápasy, prežívajú opäť dávne úspechy. Pri tejto príležitosti sa práve bývalý stredoškolský hráč, jeden z najlepších zadných rozohrávačov a typická americká hviezda N. Crenshaw musí vyrovnať s minulosťou a odpustiť svojmu trénerovi.

-lč-