20.12.2004

26 biblioglosár 2004

Biblioglosár

Jenny Dale: Psia hliadka – stratený labrador

Bratislava, SPN – Mladé letá 2004

Preklad Tamara Chovanová

Psia hliadka je knižný seriál o psom hoteli rodiny Parkerovcov na Kráľovskej ulici, kde sa odohrávajú skutočné drámy zvierat, ale aj ľudí, ktorých život je ešte aj v dnešných časoch od nich neodmysliteľný. V Stratenom labradorovi však naozaj nejde len o príbeh vicešampióna, ktorý za záhadných okolností ušiel z výstaviska, aby sa ocitol v psom hoteli a opäť sa ešte záhadnejšie stratil. Ide o dojemnú a nanajvýš chápavú obetavosť členov rodiny, pre ktorú je štvornohý priateľ „veľkovýrobňou lásky“, nemenej však aj zdrojom poznania ľudí a predmetom veľkého ľudského nasadenia za veci pokazené ľudskou malichernosťou. Najmä malí hrdinovia tu všetkými svojimi aktivitami priam rukolapne predvádzajú, že aj v konzumnom svete sa možno správať ekologicky, nesebecky a ohľaduplne, prosto múdro.

-ah-

Dušan Meško – Dušan Katuščák a kol.: Akademická príručka

Martin, Vydavateľstvo Osveta 2004

Hoci odborných i kvalitných odborných výstupov (vedeckých textov či prezentácií) máme na Slovensku požehnane, predsa len nezriedka pokazí konečný efekt z bravúrneho výkonu chyba, ktorá vyplýva z neznalosti základných pravidiel odbornej komunikácie. Ich opodstatnenie je vo vnášaní jednotnosti a poriadku do textov rôznych odborov prírodných a spoločenských vied, kde sa používajú zhruba rovnaké postupy (napr. kompozícia) a textové operácie (napr. citovanie), aby komunikácia ostala aj naďalej komunikáciou, a nie chaosom. Mnohé pravidlá sú, samozrejme, známe, niektoré však autori upresňujú a prehlbujú. No najväčším plusom knihy je jej komplexnosť: 20 kapitol začína od abstraktu, kazuistiky, posterovej prezentácie, pokračuje charakterizáciou článkov a prác rôznych úrovní a rozsahu a končí témami organizácie odborného podujatia a sebaprezentácie (curriculum vitae a pracovný pohovor).

Silvia Hlavová-Halasová: Čierna ulica / Nevyslovené

Trnava, HKPS (Vlastný náklad) 2004

Farebne čierno-biely poetický debut mladej autorky, ako vyplýva z názvu, sa skladá z dvoch častí. Čierna ulica symbolicky odzrkadľuje hodnotovú defektnosť dnešných ľudí, morálnu a spoločenskú špinu, nepriateľstvo a apatiu. V svojráznom pásme sa striedajú básne s prozaickými textami, ktoré ich vysvetľujú a dopĺňajú. Druhá časť cieli k abstraktnejším métam, takže popri leitmotíve hľadania zmyslu vysloveného a nevysloviteľného, sa tu mihajú vážne slová, ako vina, duša, anjel, ľudstvo, smrť, život atď. Snáď nikto po prečítaní knižky neuprie autorke zmysel pre úprimnú štylizáciu osobného nasadenia za lepšieho človeka a lepší svet, no rovnako sa nedá obísť naivita či pomýlenosť tohto stvárnenia. V treťom tisícročí ešte stále počítať s dvojfarebným svetom a stavať v umení na vopred definovanej/mŕtvej pravde? Navyše takýmito veršami: „Život náš síce závisí od atmosféry / mali by sme sa však snažiť / nech vyrovnajú sa nám naše hemisféry“?

-rm-