27.03.2009

Ako šla rozprávka do sveta (Výber európskych rozprávok) - Rozprávka je všade doma

Ako šla rozprávka do sveta (Výber európskych rozprávok)

Preklad Mária Ďuríčková, Adriana Ferenčíková, Hana Ferková, Mária Haštová, Elena Chmelová, Jaroslav Kaňa , Marta Lenková, Margita Príbusová, Elena Račková, Júlia Stajková, Mária Števková

Ilustrovala Helena Zmatlíková

Bratislava, Ikar 2008

Pôvodné klasické rozprávky sú vždy aktuálne, vždy zaujmú čitateľov, o čom svedčí aj tretie vydanie tohto výberu (v Ikare vychádza prvýkrát). Navyše v čase zjednocovania Európy pôsobí výber v novom kontexte, dokonca by bolo celkom vhodné, keby táto knižka vyšla vo všetkých jazykoch pôvodných rozprávok – poľštine, nórčine, španielčine, angličtine, bieloruštine, ukrajinčine, nemčine, bulharčine, rumunčine, fínčine, gréčtine, taliančine, maďarčine, írčine, portugalčine, češtine, ruštine, srbčine, dánčine, švédčine, albánčine, francúzštine a slovenčine. Tento výber by sa prípadne dal rozšíriť aj o slovinskú, chorvátsku alebo možno aj o špecifickú rakúsku rozprávku. V každom prípade výber prispieva aj k poznaniu miestopisu a rôznorodosti kultúr Európy. Tematika rozprávok je zameraná veľmi prístupne predovšetkým na rozprávky o zvieratkách alebo o personifikovaných veciach, o múdrosti starkých, o mladej odvážnej figliarskej krvi a krásnych princeznách. Rozprávky jemne a vtipne poúčajú o hľadaní šťastia, o tom, ako sa možno zbaviť každého prekliatia, ako dosiahnuť radosť a pohodu. Doslova sú predchnuté dobrotou, zlé bytosti sú v nich spomenuté najviac ak slovíčkom. Zozbierané rozprávky preto zlé sny celkom isto nenavodia. V detských srdiečkach prispejú k vytváraniu pozitívneho hodnotového systému s ustáleným systémom osvedčených morálnych hodnôt. Napriek niektorým archaizujúcim a zázračným prvkom, ktoré v rozprávkach nádherne dotvárajú magickú atmosféru, v knihe možno objaviť aj priam aktuálne príbehy. V španielskej rozprávke Ako sa lienka Rosita vydala za myšiaka Péreza je symbolicky poskytnutý návod na hľadanie dobrého manžela a otca rodiny. K základnej výbave viacerých rozprávok patria rečňovanky, nápevy, čo u detí prispieva k lepšej recepcii príbehov, k vnímaniu i zapamätaniu.

–msch–