Alica v krajine zázrakov - Lewis Carroll

Lewis Carroll

Alica v krajine zázrakov

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2004

Preklad Juraj Vojtek a Viera Vojtková

Ilustroval Dušan Kállay

,,Ale ak už nie som tá, čo včera, otázka je: Kto vlastne som ? To je tá záhada!" – špekuluje malé dievčatko s veľkou fantáziou, ktoré určite dobre pozná každý, kto sa rád túla farebnou ríšou snov. Po trinástich rokoch prichádza v staronových šatočkách pripomenúť krehkú krásu rozprávok, ktorá očarí srdiečka všetkých veľkostí. Aj druhé slovenské vydanie neopakovateľných, vyše 150 rokov starých dobrodružstiev, rozkvitlo vycibrenými ilustráciami Dušana Kállaya. Hoci sú oproti pôvodnej verzii Mladých liet z roku 1981 len poskrývané na iných stranách, už na prvý pohľad väčšmi ladia s textom. Vír farieb a tvarov umocňuje dynamickú, vzrušujúco popletenú atmosféru a vťahuje do fantastického deja. Za Alicu získal Kállay Grand Prix 83 a v roku 1988 prebral v Oslo z rúk Astrid Lindgrenovej Cenu Hansa Christiana Andersena za celoživotné dielo. Nielen Kállayovou paletou láka kniha všetky generácie čitateľov. Ak je Malý princ v učebniciach označovaný ako ,,filozofická rozprávka pre dospelých", Alica spolu s ním kraľuje detsky zaujímavej, rovnako ako dospelo hlbokej literatúre. V pestrej spleti niekedy možno nezmyselných, ale vždy originálnych udalostí, obklopená najčudnejšími bytosťami, volaná najrôznejšími menami, putuje zázrakmi svojej predstavivosti pružne a ľahko, s dôslednosťou skladá mozaiku skutočného sna. ,,Keby som nebola skutočná," Alica sa cez slzy musela usmiať, také sa jej to odrazu videlo všetko smiešne, ,, nemohla by som plakať." Bohatosť zážitkov popretkávaná pramienkami nenásilnej filozofie nasýti každú dušu hladnú po netradične. Hravou zvedavosťou a detskou túžbou objavovať nové krásno otvára malá hrdinka brány nevšednosti a prekračuje hranice chápania. Od chvíle, keď okolo prebehne biely králik s hodinkami, príjemne sa vám zatočí hlava z kolotoča s pasažiermi ako Falošná korytnačka, Srdcová kráľovná či mačka Škľabka. Budete sa mať čomu čudovať na každom kroku, veď krajina fantázie, vymyslená pre skutočnú Alicu Lidellovú, od svojej premiéry v roku 1866 nestratila ani kúsok čara. Stačí nechať ho pôsobiť. Snažiť sa totiž porozumieť ríši hier a divov zakladateľa nonsensu je zbytočné. Napokon prečo stále hľadať skryté významy a nevnímať príbehy len jednoducho? Zázračná krajina sa odzrkadľuje aj v druhej časti knihy. Za zrkadlom sa Alica mení na Kráľovnú svojho sveta, hoci jeho skutočným vládcom ostáva naďalej sen. Snové prostredie zvýraznené množstvom slovných hračiek a nezmyslov sa stupňuje, aby sa nakoniec ukázalo, že sny sa snívajú, život žije a rozprávky rozprávajú. A možno je to naopak. A možno aj nie... ,,Jedno je isté. Biele mačiatko za nič nemohlo –  všetkému bolo na vine len a len čierne mačiatko.“

Edita Treščáková