17.06.2014

Bezvýhradná láska - John Powell

John Powell je slovenskému čitateľovi známy, pretože mu v slovenskom preklade vo vydavateľstve Dobrá kniha vyšlo už niekoľko titulov (napr. Dotkol sa ma, Šťastie sa začína vo vnútri, Riešenie hádanky o sebe...). Aktuálna útla knižka s názvom Bezvýhradná láska (preklad Nina Janíková) je nadčasové dielo: opisuje krízu lásky reprezentovanú presadzovaním princípov moci a peňazí, ktoré z našich životov robia rútiaci sa nezastaviteľný kamión, a ten so sebou berie všetky veci a prekážky, dokonca aj ľudí, len aby sa dostal najkratšou cestou do svojho cieľa. Otázkou ostáva, kam sa chceme dostať?

Kniha je rozdelená na päť častí, ktoré postupne rozanalyzujú lásku, jej zmysel, etapy či jej pôvod, ktorý je v Bohu. Powell konfrontuje svoje názory s dielami svetoznámych psychológov, pričom racionálnymi argumentmi popiera ich koncepcie. Odkazy na uznávaných odborníkov z oblasti psychológie a filozofie svedčia o autorovej rozhľadenosti a opodstatnenom tvrdení, že láska je neodmysliteľnou súčasťou ľudského života. Postupne prechádza od psychologických teórií k duchovnému rozmeru. Tento rozmer prvotne rozvádza na postavách z evanjelií (napr. kráľ Herodes, Poncius Pilát) poznačených negatívnymi črtami, ktoré demonštrovali nedostatok lásky v ich živote. Do kontrastu k záporným postavám stavia Powell osobu Ježiša – ten najexplicitnejšie naznačil, že „jedinou podmienkou vstupu do Božieho kráľovstva je zvoliť si za svoj životný princíp lásku“. Tento princíp nám ukazuje, akú možnosť si vybrať pri každom rozhodovaní: cestu dobra.

Sekundárnou rovinou, ktorú autor popri primárnej sleduje,je jeho promanželská orientácia. Triezvo konštatuje, že „milovať bezvýhradne znamená uzatvoriť stávku na celý život. V láske stojíme v prednej línii a ustúpiť niet kam. Práve v tomto momente mnohí zlyhávajú. Majú na dosah veľké veci, a oni sa preľaknú toho, že už niet návratu. Je to cesta, po ktorej sa vydá len málokto“. John Powell je presvedčený, že takáto láska naozaj existuje, je predsa rozhodnutím darovať milovanej osobe dar lásky, bezvýhradnej a bezpodmienečnej. Na prvý pohľad jednoduchá knižka v sebe skrýva množstvo povzbudivých, pravdivých a v dnešnej dobe takých dôležitých myšlienok o láske, ktoré po prečítaní rezonujú v hlave a v srdci čitateľa s naliehavou otázkou: Naozaj mám zo života radosť?