07.04.2011

Breviár etiky podnikania - Gabriel Blaškovič

Bratislava, Vydavateľstvo Eurostav 2010

Slovenský ekonóm, podnikateľ a vydavateľ Ing. Gabriel Blaškovič, CSc., prežil vyše polovicu storočia na vedúcich podnikateľských postoch. Asi rovnako dlho zbieral a zapisoval si zaujímavé myšlienky, aforizmy, citáty, výroky. V osemdesiatke sa rozhodol svoj ušľachtilý koníček zúročiť – vybral z výrokov tie, ktoré vníma ako zmysluplné pre súčasné podnikateľské prostredie a zostavil z nich Breviár etiky podnikania. Publikáciu rozdelil do desiatich kapitol a každú uvádza krátkym zamyslením. Hoci o knihy aforizmov a citátov na rôzne témy nie je v našich kníhkupectvách núdza, táto má predsa výnimočné postavenie. Už preto, že v súčasnosti označenie „podnikateľ“ občas nadobúda hanlivý význam a slová ako etika, morálka či mravnosť sa považujú div nie za smiešny archaizmus. Lenže práve dnes, v čase ekonomickej i duchovnej krízy spoločnosti, je viac ako dôležité pripomínať si staré pravdy a význam duchovných a morálnych hodnôt, ako sú svedomie, cnosť, česť, striedmosť, múdrosť, sebaovládanie, spravodlivosť, zodpovednosť. Takže neprekáža ani občasná duplicita výrokov, ako v prípade Rúfusovho: „Za dobro sa musí bojovať, zatiaľ čo zlo sa deje samospádom.“ Keďže dôležitejšie ako riešenie dôsledkov je odstraňovanie príčin, treba venovať väčšiu pozornosť výchove k morálnemu správaniu, než neskôr naprávať dôsledky jej absencie. Neraz nesprávne chápeme pojmy „šťastie“ a „úspech“, podliehame nástrahám chamtivosti a egoizmu. Autor sa v úvode vyznáva, že svoju knihu považuje za „službu všetkým, ktorí pociťujú potrebu robiť svoje povolanie mravnejšie“.