Mária Nováková
30.11.2016

Chlap na raňajky – Ivica Rybárová

Nie každá žena má šťastie, že stretne toho pravého muža, bez ohľadu na to, či je už vydatá, rozvedená alebo stále slobodná. Nikdy však neprestáva hľadať a najmä šalieť pre lásku. Aj o tom hovorí debutový román Ivice Rybárovej Chlap na raňajky (Príroda 2015), v ktorom približuje svet zrelých žien hľadajúcich lásku. Autorka v románe odkrýva ľúbostný život štyroch hrdiniek, ktoré okrem priateľstva spája hľadanie toho pravého muža. Bohužiaľ, nie vždy to ide ľahko a veľakrát to prináša aj sklamania… Prekladateľka Nela je rozvedená a do jej života sa opäť vracia milenec Peter, ženatý rakúsky podnikateľ, ktorý síce Nelu miloval, no nedokázal odolať ďalším ženám. Nelin príbeh sa tak stáva bojom medzi citmi a rozumom, hrdosťou a úctou voči sebe samej. Podobne je to aj v prípade jej priateľky, živelnej Mirny, ktorá si po čase uvedomí, že fyzická láska jej nikdy tú skutočnú nevynahradí. Ťažké rozhodnutia podstupuje najmä ďalšia hrdinka Alica, ktorá sa musí vzdať svojej lásky, mladého Daniela, aby nerozbila svoju rodinu, a postupne sa učí žiť s týmto rozhodnutím aj napriek manželovmu nezáujmu. Akési opozitum predstavuje psychoterapeutka Kristína, nezávislá žena, neuznávajúca inštitúciu manželstva a pevne stojaca nohami na zemi. Niežeby nehľadala „chlapa na raňajky“, no jej zmýšľanie a presvedčenie ju udržiava v tom, že kvôli mužovi si život komplikovať jednoducho nebude. Román z kategórie „ženských“ je príjemným oddychovým čítaním, ktoré ponúka nahliadnutie do životov žien túžiacich po celoživotnej láske. Autorkin štýl písania je občas zbytočne opisný a kompozične chaotický, no podarilo sa jej vykresliť humorné i vážne situácie, s ktorými sa, myslím, veľa žien bude vedieť stotožniť.