Milina Svítková
01.12.2023

Dá sa pri rozvode dohodnúť?

Dohodnime sa

Vydavateľstvo ej.publishing aj tentoraz prinieslo niečo nové, tému, ktorá tu síce s nami je, ale bežne sa o nej nepíše. Zatiaľ. Autorky knihy Dohodnime sa Ida Želinská a Jana H. Hoffstädter sa zamerali na rozvod a ako ho čo najlepšie, ale najmä dôstojne zvládnuť. Napísali o tom rovno príručku – poradcu, ktorý pomôže dospelým aj deťom.

Kniha nesľubuje zázraky, nečakajte, že sa po jej prečítaní zlepší váš vzťah s partnerom či partnerkou natoľko, že sa už nebudete chcieť rozviesť. Naopak, je určená všetkým, ktorých vzťah sa naplnil a odhodlali sa na rozvodový proces, prípadne si ním už prechádzajú. Má sprevádzať dospelých, aby svoje rozhodnutie a potreby s rešpektom komunikovali medzi sebou aj smerom k deťom. Výnimočná na tejto knižke je práve jej univerzálnosť – čítať ju môžu nielen dospelí, ale aj deti.

Odborne v ľudskom jazyku

Táto kniha sa nedá vtesnať do nijakej škatuľky; z hľadiska spracovania témy spĺňa kritériá odbornej príručky, no jej jazyk nie je ani vedecký, ani úradnícky. Je napísaná zrozumiteľným, ľudským jazykom a zároveň s ohľadom na deti, keďže obsahuje aj fiktívne príbehy, s ktorými sa môže identifikovať najmä mladšie čitateľstvo. I. Želinská a J. H. Hoffstädter svoje dielo tvorili a konzultovali s celým radom ďalších odborníčok a odborníkov z oblasti rodinného práva, psychológie a vzťahového poradenstva, psychiatrie a pedagogiky. Podarilo sa im obsiahnuť množstvo odpovedí na praktické otázky, ktoré si kladie a potrebuje sa v nich zorientovať rodič v štádiu pred, počas aj po rozvode, a to nielen s ohľadom na seba, ale predovšetkým na deti.

Hneď na prvý pohľad upúta, že knižka sa skladá z dvoch samostatných častí, akoby z dvoch osobitných knižiek, ktoré sú farebne odlíšené. Martin Krkošek jej dal jedinečnú podobu – vďaka jeho sprievodným ilustráciám a grafickej úprave Márie Rojko si vás kniha získa ešte pred nazretím do obsahu. Jemné obrázky v uletených farebných kombináciách, ktoré dopĺňajú texty nielen v prvej, detskej časti knihy, ale aj v dospeláckej, výstižne, živo, s nadhľadom a subtílnym humorom vystihujú reálne situácie. Aj vizuálna stránka teda podčiarkuje cit pre detail a dobrý úmysel, s ktorým bola kniha vytvorená.

Vo dvoch častiach: pre deti a pre dospelých

Prvých deväťdesiat strán na kávovom papieri je určených detským čitateľom alebo si ju môžu čítať menšie deti spolu s dospelými. Na príbehoch z bežného života piatich fiktívnych hrdinov a hrdiniek –  Šimona, Sofie, Tima, Maťa a Ley – pochopia, že v podobných situáciách nie sú samy a že aj ich rovesníci majú rodičov, ktorí si prestali rozumieť. Dozvedia sa, čo ich po rozvode čaká, a takisto, ako v celom procese lepšie identifikovať svoje pocity a potreby. V tom im pomáha aj graficky vyčlenená časť textu, ktorá sa osobitne venuje praktickým radám, objasňovaniu pocitov a podpore. Každá postava má svoj vlastný príbeh, je v inom veku (od šiestich do štrnástich rokov), má rozličné záujmy aj rodičov, ktorí sa s rozvodom vyrovnávajú takisto po svojom. Prispôsobená veľkosť písma, súčasný hovorový jazyk, miestami až humorný štýl písania či grotesknosť niektorých situácií zabezpečujú ľahšiu „stráviteľnosť“ témy pre mladšie čitateľstvo.

Druhá časť knihy, približne stotridsať strán na svetlofialovom podklade, je zameraná na poradenstvo pre dospelých. Zorientovať sa v tom, čo všetko je nutné spraviť, než sa vôbec začne rozvodové konanie, je náročné. Hoci sa o týchto veciach môžete hodiny baviť s priateľmi alebo si všetko dopodrobna preštudovať na internete, táto kniha predstavuje zásadne výhodu tým, že ju napísala odborníčka s dlhoročnými skúsenosťami a presne tak, aby vám čo najlepšie poradila – z právneho, ale aj ľudského hľadiska. Od základných otázok, čo je rozvod a ako ho komunikovať deťom, sa prechádza k veľmi praktickým záležitostiam, napr. kde a ako podať návrh na rozvod, čo je rodičovská dohoda a ako sa píše, čo sa deje na súde, kto zastupuje deti, až po vytvorenie tzv. patchworkovej, resp. zošívanej rodiny alebo po rady, ako nepripraviť deti o starých rodičov či blízke príbuzenstvo. Podobne ako v prvej časti určenej pre deti, aj tu hlavný text sprevádzajú odborné rady a praktické poznámky, na čo si treba dávať pozor a ako sa vyvarovať bežným chybám, ktoré ľudia robia v návale emócií či v obavách pred stratou kontroly. Ich význam zrejme ocenia ľudia, keď ich budú sami potrebovať.

Pýtate sa, čo sa stane, ak deti pri čítaní zablúdia až do fialovej, dospeláckej časti? Nič. Teda, rozhodne sa nestane nič zlé, lebo sa tu nedozvedia nič nevhodné ani zakázané; niektorým veciam možno vzhľadom na svoj vek nebudú rozumieť, no staršie deti môže zaujímať aj táto opačná perspektíva a čím si prechádzajú ich rodičia. Celá knižka je koncipovaná s rešpektom a vedie rodičov, aby deťom nič netajili, neodsúvali dôležité rozhodnutia či rozhovory na neskôr a boli k sebe úprimní, takže neobsahuje nijaké „zakázané strany“.

Autorky knihy Dohodnime sa veria, že na otázku z nadpisu tohto textu existuje pozitívna odpoveď, pričom však zdôrazňujú, že knihu napísali pre ľudí, ktorým záleží na deťoch, chcú sa rozísť dôstojne a férovo a naďalej spolu slušne komunikovať, pretože ostávajú rodičmi. Zámerne sa vyhýba patologickým situáciám. A hoci nejde o publikáciu, ktorú si hneď po dočítaní tohto textu dáte do zoznamu vianočných prianí, o to väčšmi jej význam oceníte v čase, keď sa cítite bezradne a na všetko sami. Je to intímna knižka napísaná tak, aby si ju mohol prečítať každý, kto to potrebuje. A nielen tí, čo sa práve rozvádzajú alebo sa rozviedli. Je určená pre širšie publikum, vrátane učiteľstva, rodiny a priateľov.

MIlina Svítková (1986)

Absolvovala doktorandské štúdium slavistiky na FiF UK. Prekladá z nemeckého, chorvátskeho a srbského jazyka.