04.05.2006

Da Vinciho kód. Fakty (samozvaný sprievodca po skutočnostiach ukrytých vo fiktívnom príbehu) - Simon Cox - Znova Da Vinciho kód

Znova Da Vinciho kód

Znova Da Vinciho kód

Kniha Simona Coxa Da Vinciho kód. Fakty (samozvaný sprievodca po skutočnostiach ukrytých vo fiktívnom príbehu) z vydavateľstva Columbus úzko súvisí s bestsellerom Dana Browna. Priraďuje sa k publikáciám, ktoré v roku 2004 okamžite reagovali na svetoznámy kontroverzný Brownow román, z ktorých uveďme napr. Rozlúštenie Da Vinciho kódu ( Da Vinci Code Decoded) od historika Martina Lunna, Da Vinciho podfuk. Vysvetlenie omylov v Da Vinciho kóde (Da Vinci Hoax: Exposing the Errors in The Da Vinci Code)  od  Sandry Mieselovej a Carl E. Olsona či Da Vinciho kód: Fakt alebo fikcia? od Hanka Hannegraaffa a Paula Maiera atď.

Da Vinciho kód vyvolal množstvo navzájom protikladných reakcií, od obdivu a rešpektu po pohŕdanie a odsúdenie, v ktorých sa miešala racionalita s emocionálnymi výbuchmi aspoň v takej miere, ako sa mieša  fikcia a fakt v románoch Dana Browna.

Cox naznačuje, k akému hodnotovému pólu sa uberá jeho prístup k Brownovmu faktografickému pozadiu jeho príbehov,  keď v úvode svojho sprievodcu konštatuje, že na stránkach jeho práce sa nedočkáme očerňovania ani kontroverzného bestselleru, ani jeho autora. Knihu venuje tým čitateľom, ktorí  Da Vinciho kód milujú, ale trochu ich mätie história a fakty, o ktorých sa v ňom hovorí. Jeho sprievodca chce ukázať čitateľovi pozadie vybraných faktografických prvkov, s ktorými sa v románe stretáva. V sprievodcovi nachádzame v abecednom poradí od A po Z spracované akoby na spôsob encyklopedických hesiel predovšetkým pojmy spomínané v Da Vinciho  kóde (napr. anch, pentagram, ružová línia, Vitruviov muž, zlatý pravouholník, zlatý rez), ale aj hlavné postavy románu (v tomto prípade ťažko hovoriť o faktografickom prvku, ide len o románovú postavu), historické udalosti a historické postavy, cirkevné architektonické pamiatky. Zámerom autora je prebudiť u čitateľov vedomie, že dejiny skrývajú tajomstvá a záhady a aspoň niektorých z nich podnietiť k tomu, aby ďalej hľadali a bádali, a tak napĺňali posolstvo renesančného duchovného velikána Leonarda da Vinciho.

Michaela Geisbacherová