15.03.2012

Dedičstvo - Katherine Webbová - Kam zmizol Henry?

Kam zmizol Henry?

Bratislava, Ikar 2011
Preklad Zuzana Therová

Človek môže zdediť po svojich predkoch veľa. Hmotné i nehmotné. Počnúc genetickou výbavou cez rôzne statky až po úplné banality. A neraz i to, o čo nestojí. Minulosť. Strach. Tajomstvá.

Ako sestry Calcottové, hlavné hrdinky debutu Katherine Webbovej. Po smrti starej matky Meredith prichádzajú na zdedené panské sídlo Storton, na ktoré však – podobne ako na starú mamu – nemajú práve najlepšie spomienky. Každá z nich sa však s nestrávenou minulosťou vyrovnáva po svojom: staršia Beth sa snaží zabudnúť, mladšia Erika rozpamätať.

Najväčšmi z  celého repertoára babkiných necností dievčatá mrzela jej krutosť a  nenávisť voči kočovnej rodine Dinsdalovcov, prebývajúcej na ich pozemkoch, a  to najmä preto, že obe sa skamarátili s jedným z nich, s rovesníkom Dinnym. Za celou sériou nie práve najšťastnejších liet so starou mamou spravilo krvavú bodku zmiznutie bratranca Henryho. Počiatočný škandál a  mediálny rozruch okolo tejto udalosti po rokoch utíchol, no natrvalo poznačil všetkých členov rodiny a ich vzťahy. Erika verí, že keď sa jej podarí rozpamätať, čo sa vtedy presne stalo, nájdu konečne s Beth a Dinnym pokoj.

Román sa odvíja v niekoľkých časových rovinách. Príbeh súčasníčok Beth a Eriky a príbeh zámožnej mladučkej siroty Caroline z New Yorku zo začiatku 20. storočia spočiatku vyznievajú ako samostatné, čitateľ však tuší, že má súvis s  ústredným príbehom. Keď autorka odhalí čitateľom nový, no pre Eriku a jej sestru známy fakt, že Caroline bola ich prababičkou, má čitateľ oproti Erike obrovskú výhodu. To, po čom ona pátra, on vie – ale i tak na neho i  Eriku čaká veľa nových prekvapení pri odkrývaní nevšednej rodinnej histórie. Keď sa napokon oba príbehy pretnú a trýznivé tajomstvo je prelomené, neostáva nám nič iné, len uznanlivo zahvízdať nad rozprávačským umením autorky.

Čím väčšmi smerujeme k  vyriešeniu všetkých záhad, tým väčšmi sa z  čítania stáva príjemná exkurzia životom anglických šľachtických rodín, súčasných kočovných Cigánov (i  keď v  mnohých detailoch ich opisy pôsobia pre našinca možno až priveľmi zidealizovane) či do životných pomerov v  drsných amerických prériách. Skrátka, román s gotickými prvkami ako stvorený na ponuré zimné večery.