Monika Honda
12.12.2022

Incident za zatvorenými dverami

Konferencia, ktorú usporiadala japonská novinárka Šiori Itó v máji 2017 v Tokiu, aby vypovedala na verejnosti o svojej drásavej skúsenosti so sexuálnym násilím, vzbudila veľký ohlas v zahraničných médiách. Napriek dôkazom usvedčujúcim prominentného novinára Norijukiho Jamagučiho bol príkaz na zatknutie jeho osoby zrušený riaditeľom kriminálneho oddelenia Tokijskej metropolitnej polície bez bližšie špecifikovaných dôvodov. Čierna skrinka, osobná spoveď a zároveň kritický opis súčasného stavu japonskej spoločnosti, je kniha s odvážnym poslaním – definovať kultúrne, sociálne a právne problémy, konkrétne formulovať ich možné riešenia, rozprúdiť otvorenú diskusiu na doposiaľ tabuizovanú tému a hľadať pravdu, prečo nebol páchateľ v prípade autorky spravodlivo potrestaný.

Žurnalistka, reportérka a dokumentaristka Šiori Itó sa vďaka svojej odvahe prehovoriť stala kľúčovou postavou hnutia #MeToo v Japonsku. A hoci odozvy tohto hnutia boli v porovnaní so západnými krajinami výrazne slabšie, isté zmeny v podobe novelizácie zákona o znásilnení napokon nastali. V roku 2020 ju zaradil časopis Time medzi 100 najvplyvnejších ľudí sveta a možno povedať, že autorkina sila nespočíva iba v nevôli pasovať sa do pasívnej roly obete, no predovšetkým spočíva v aktívnej snahe byť katalyzátorom reforiem v japonskej spoločnosti.

Kniha je rozdelená do ôsmich kapitol, v ktorých autorka chronologicky popisuje udalosti predchádzajúce jej znásilneniu a následné kroky vedúce do nemocnice a na políciu. Policajné vyšetrovanie a komunikácia s právnikom, prokurátorom, očitými svedkami a s páchateľom je čitateľovi predložená detailne a zrozumiteľne. Nabáda ho klásť si dôležité otázky a vytvoriť si na daný prípad a zainteresované osoby vlastný názor. Autorka prezentuje fakty a vďaka jej investigatívnemu prístupu sa postupne odokrývajú doposiaľ skryté a zamlčané skutočnosti.

Čierna skrinka rozvíja tému omamných látok používaných voči nič netušiacim obetiam, vedie s čitateľom dialóg o kritériách, definujúcich čin ako akt bez vzájomného súhlasu a predostiera švédsky model, vďaka ktorému je možné pre obeť sexuálneho násilia jednoducho vyhľadať okamžitú pomoc. Šiori Itó neskrýva v knihe sklamanie z japonských inštitúcií, ktoré jej nedokázali včas podať pomocnú ruku. Tej sa však v dostatočnej miere nedočkala ani zo strany spoločnosti. Silná negatívna reakcia na sociálnych médiách, nálepka „klamárky“ či „sexuálnej oportunistky“ sa podpísala na jej psychickom zdraví. Otvorene rozpráva o posttraumatickej stresovej poruche a skľučujúcich záchvatoch paniky pri pohľade na osobu, vzhľadom pripomínajúcu novinára Jamagučiho.

Nemalý priestor v knihe autorka venuje i japonským masmédiám. Túžba odhaliť pravdu, čo stálo za bezprecedentným zrušením zatykača na Jamagučiho, naviedla Šiori Itó ku kontaktovaniu reportérov novinárskeho klubu Tokijskej metropolitnej polície. Bezvýsledne. S pomocou známeho novinára Kijošiho Šimizua uspela s uverejnením prípadu až v týždenníku Šúkan Šinčó a zistenia, ktoré táto reportáž priniesla, sa ukázali, paradoxne, pre Šiori Itó napokon ako zlomové.

Čierna skrinka je kniha náročná na čítanie. Neprikrášľuje – je plná sĺz, krvi a trýznivej bolesti. Predkladá čitateľovi dôkazy, surovú pravdu o prípade sexuálneho násilia v japonskej spoločnosti. Ten sa napokon skončil pre Šiori Itó víťazne – v decembri 2019 vydal civilný súd rozsudok v jej prospech a zamietol Jamagučiho žalobu voči autorke. Táto dôležitá satisfakcia dodáva všetkým obetiam sexuálneho násilia, ktoré sa boja prehovoriť, nádej, že skutočne má zmysel bojovať. A to za akýchkoľvek okolností.

Šiori Itó: Čierna skrinka

Preklad: Denis Kazankov

Bratislava: kapitalks, 2022