...izmy. Ako rozumieť architektúre - Jeremy Melvin - Prehľadne o ...izmoch

Prehľadne o ...izmoch

Jeremy Melvin

...izmy. Ako rozumieť architektúre

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2006

Preklad Henrieta Moravčíková

Popri publikácii izmy. Ako rozumieť umeniu sa na knižnom trhu objavila aj kniha izmy. Ako rozumieť architektúre. Je rovnako koncipovaná do piatich častí: Starovek a stredovek, Novovek, Raná moderna, Moderna a Po moderne. Už podľa členenia je jasné, že autor sa sústredil predovšetkým na smery a hnutia, ktoré sú charakteristické pre modernú dobu. Nedajú sa však obísť ani prvé dve kapitoly. V nich, aj vďaka fotografiám najznámejších stavieb, sa čitateľ môže heslovito zoznámiť s obdobím starovekého Egypta, Grécka, Ríma a gotiky, ako aj s filozofiou stavieb v Mezopotámii, Indii, Číne, Japonsku a v krajinách islamu. V kapitole Novovek sa autor prirodzene sústredil na taliansku renesanciu a európsky barok, pričom neobchádza ani ich spoločné ideové zázemie. V týchto častiach nájdeme odkazy aj na rokoko, anglickú empirickú architektúru, palladianizmus, ale aj na obdobie novovekého urbanizmu.

Do ranej moderny autor zaradil architektúru od obdobia klasicizmu až po secesiu. Okrem základných estetických noriem pripomína obdobie tak objavom nových konštrukčných postupov, ako aj návratmi k historickej architektúre, tradičným remeslám a spojeniiu umenia a priemyslu.

V kapitole venovanej moderne sa stretneme s menami dnes už klasikov – F. L. Wrightom, V. Tatlinom, Le Corbusierom, W. Gropiom a Bauhausom, A. Aaltom, so stavbami prvých amerických mrakodrapov, ale aj s Lomonosovovou univerzitou v Moskve. Toto obdobie predznačilo smerovanie svetovej architektúry súčasnosti. Preto čitateľa môžu v poslednej kapitole zaujať časti venované architektúre Japonska, Južnej a Severnej Ameriky, Austrálie a, samozrejme, aj Európy. Obrazové a textové informácie o stavbách, ako Guggenheimovo múzeum v Bilbao od Franka Gehryho alebo Centre Georges Pompidou v Paríži, Radnica v Tokiu od Kenzo Tangeho určite potešia každého záujemcu o architektúru.

Kniha patrí do rúk všetkým, ktorí radi hľadajú a rýchlo nachádzajú základné informácie. Farebné a obsahové členenie, bohatá obrazová príloha, slovníky vysvetľujúce pojmy, zoznam najznámejších autorov, ako aj stavieb, ju na to predurčujú.