Marek Barányi
22.04.2020

Je to celkom prosté, milý Watson…

Arthur Conan Doyle: Sherlock Holmes 1 – 5. Preklad: Ján Kamenistý. Bratislava: SnowMouse Publishing, 2016 – 2019

Keď v roku 1887 predstavil Arthur Conan Doyle v novele Štúdia v krvavočervenom Sherlocka Holmesa, netušil, ako veľmi si čitatelia obľúbia postavu svojského súkromného detektíva a jeho spoločníka doktora Johna Watsona. Táto dvojica sa stala takou obľúbenou, že sa objavila v seriáloch, filmoch, komiksoch a divadelných aj počítačových hrách.

Od roku 2016 vydáva Snowmouse Pub­lishing príbehy Sherlocka Holmesa v krásnej väzbe a v preklade, ktorý je miestami archaicky jazykovo štylizovaný, vďaka čomu sa lepšie ponoríte do príbehu a viac si užijete atmosféru.

Ján Kamenistý sa s prekladom vyhral a v nie­ktorých chvíľach sú zastarané výrazy na mieste viac, než by človek čakal. A nielen to, ak sa v príbehu vyskytuje písaný odkaz, list alebo správa, je použitý iný druh písma a vy musíte lúštiť, čo sa v liste píše, alebo čo správa zname­ná. Čerešničkou na torte sú sivé maľby Jula Na­gya dodávajúce čítaniu tú správnu atmosféru.

Prvá kniha obsahuje dva dlhšie príbehy. V Štúdii v krvavočervenom stretávame pro­stredníctvom doktora Johna Watsona detek­tíva Sherlocka Holmesa. Arthur Conan Doyle sa pri charakterizovaní Holmesovho talentu silno inšpiroval postavou C. Augusta Dupina od Edgara Allana Poea. Holmes a Watson do­konca na začiatku príbehu diskutujú o tom, ako je Holmes podobný Dupinovi. V príbehu sa vďaka pozorovaniam a zápiskom doktora Wat­sona dozvedáme, že detektív sa vyzná v litera­túre, filozofii, astronómii, politike, botanike, geológii, chémii a anatómii. Okrem toho hrá na husle, je expertom v boji s palicou, v boxe a šerme. A z času na čas sa okrem fajčenia fajok oddáva aj drogám, ako sú morfium a kokaín, ktoré boli v Anglicku 19. storočia legálne.

Pokiaľ ide o samotné príbehy, Štúdia v krva­vočervenom je prvý zo štyroch dlhších príbe­hov, v ktorom dvojica vyšetruje vraždu muža v opustenom dome. Zo začiatku sa všetko zdá byť jednoduché, no zdanie klame. Druhým prí­behom je Podpis štyroch, ktorý začína triviálne, ale končí odhalením spoločného paktu štyroch mužov a jedného tajného pokladu.

Druhá kniha obsahuje celkovo dvanásť po­viedok. Medzi tie najznámejšie patrí Škandál v Čechách, v ktorom si kráľ najme Holmesa, aby získal diskreditujúcu fotku od známej krásky a opernej speváčky Irene Adlerovej. Päť jadie­rok z pomaranča je príbeh o pomste a o tom, že Ku Klux Klan vždy nájde svojho človeka. No to isté platí aj o Sherlockovi Holmesovi. Muž so skrivenou perou, Belasý karbunkul, Páska samá škvrna a Mechanikov palec sú výborne napísané príbehy, ktoré ani po rokoch nestra­tili nič zo svojho čara.

V tretej knihe je síce iba jeden, ale zato le­gendárny príbeh, Pes Baskervillský. Ak ste vide­li seriálovú alebo filmovú adaptáciu, viete, o čo v príbehu ide. Rod Baskervillovcov ohrozuje údajne pekelný pes a keď sa jeho najnovšou obeťou stane sir Charles Baskerville, je k prípa­du povolaný Sherlock Holmes. No vyzerá to tak, že okrem legendárneho psa číha v okolitých slatinách aj iné nebezpečenstvo.

Štvrtá kniha obsahuje jedenásť poviedok, okrem iných aj príbeh Strieborný lysko. Ide o jednu z najobľúbenejších poviedok, v ktorej Holmes vyšetruje stratu pretekárskeho koňa. Žltá tvár má rasový podtón, ktorého motív či­tateľa až zarazí. Musgraveovský rituál, Krivý muž, Trvalý pacient a Námorná zmluva sú predo­hrou pred ďalšou slávnou poviedkou, Posledný problém. V tej poviedke sa prvýkrát predstavil svetu profesor James Moriarty, tiež známy ako Napoleón zločinu, ktorý sa stal Holmesovým najväčším nepriateľom. Moriarty sa objavil iba v dvoch príbehoch a Doyle ho vymyslel len preto, aby sa Sherlocka Holmesa zbavil. Napriek tomu sa Moriarty, podobne ako Irene Adler, preslávil aj ako detektív. Nepochybne ste videli filmový alebo seriálový súboj Hol­mesa s Moriartym, ale nič sa nevyrovná tomu knižnému. Písal sa rok 1893 a Sherlock Holmes bol oficiálne mŕtvy.

Jeho fanúšikov to nahnevalo až do takej miery, že v roku 1902 Doyle detektíva oživil a pokračoval v jeho príbehoch. Prvé z nich sa nachádzajú v piatej knihe nazvanej Návrat Sherlocka Holmesa.

Tento rok by sme sa mali dočkať šiestej knihy, samostatného románu Údolie hrôzy. Ak hľadáte dobrú literatúru, máte radi de­tektívky, kvalitný preklad a krásne preve­denie, nad knižnou sériou Sherlock Holmes neváhajte.