Recenzia
Marek Barányi
25.05.2019

Vitajte na Slovensku…

Komiks zažíva na Slovensku veľmi tichú minirevolúciu. Najnovším dôkazom sú Uletenci od autorskej trojice Katarína Marinová, Katarína Fajnorová a Daniela Krajčová. Napriek názvu nejde o príbeh zameraný na milovníkov lietania, či už fyzického alebo psychického. Toto je komiks spracúvajúci päť príbehov cudzincov, ktorí našli domov a bezpečie na Slovensku. Komiks vznikol vďaka verejnému crowdfundingu a s podporou občianskeho združenia Liga za ľudské práva.

V Uletencoch sme svedkami príbehu piatich mladých ľudí, ktorí boli nútení opustiť svoj domov a nový hľadať na Slovensku. Aké je to opustiť všetko známe – rodinu, priateľov aj rodné mesto a začínať odznovu v cudzej krajine so zvláštnymi pravidlami a jazykom? To sa dozvieme z príbehov Simona, Naimy, Faisala, Khadri a Mohammeda.

Prvý príbeh sa odohráva v RESOTY – resocializačnej komunite Antona Srholca – a hlavným hrdinom je Simon z Etiópie. Simon pracuje v útulku pre zvieratá, rád varí a chcel by sa stať kuchárom. Jeho príbeh je sprevádzaný humornými príbehmi o jeho spolubývajúcich, ako aj o jeho živote a o tom, čoho sa musel pre dobro druhých vzdať.

Ďalší príbeh je zameraný na Naimi zo Somálska a okrem spomienok na domovinu sme svedkami aj toho, že na Slovensku nie každý uvíta cudzincov s otvorenou náručou. Často je to, bohužiaľ, aj so zaťatou päsťou.

V treťom príbehu o Faisalovi z Afganistanu, ktorý ušiel na Slovensko pred vojnou, vidíme, ako sa hlavný hrdina vracia ku štúdiu na škole. Jeho život predtým bol v nebezpečenstve aj bez vojny. Faisal totiž pochádzal z bohatej rodiny a hrozilo mu, že by ho uniesli ozbrojenci. Tak ho rodina zamestnala ako opravára bicyklov, aby pôsobil obyčajne.

Khadrin príbeh začína z pohľadu jej rodičov v somálskom meste Mogadišu, kde ich sprevádza jedna tragédia za druhou. A tragédia je zjavne dedičná, pretože ani Khadre sa nedarilo. V jej domovine im môžu každú chvíľu na dvere zaklopať povstalci, boja sa nielen o domov, ale aj o životy. Jediné, čo zostáva, je odísť do Európy.

Poslednou postavou je Mohammed zo Sýrie, ktorý protestuje spolu s ostatnými obyvateľmi proti vláde a prezidentovi Baššárovi al-Asadovi. No aj ten nakoniec skončí po riadne dlhej ceste v Bratislave.

Musím konštatovať, že tento komiks si vo svojom prevedení trochu protirečí. V anotácii sa totiž píše: „Spomienky utečencov sú smutné aj veselé, napínavé aj poetické, kruté aj romantické. Ak sú navyše vyrozprávané pútavou kreslenou formou, lepšie im porozumejú aj detskí čitatelia.“ No, bohužiaľ, nemá vôbec pútavú kreslenú formu. V dnešnej dobe, keď ľudia skôr pokukujú po obale a ignorujú pravidlo o nesúdení knihy podľa obalu, by ste týmto komiksom ľudí nezaujali. Skôr odradili. Čo je škoda, pretože zámer je dobrý. Dnešnú generáciu čitateľov zaujmete najprv kresbou a potom príbehom. Kresba Uletencov má jeden veľký problém, pôsobí totiž, akoby ju kreslila žiačka základnej školy a miestami oveľa horšie. Oceňujem, že ide o perokresbu, ale toto prevedenie mohlo byť oveľa lepšie. Takto celý komiks pôsobí skôr amatérsky než profesionálne. To isté sa týka aj obálky, ktorá skôr navodzuje dojem, akoby išlo o publikáciu pre fanúšikov púšťania šarkanov.

Na druhej strane musím oceniť realizáciu obrazotvornosti hlavných postáv. Kresličke Daniele Krajčovej sa podarilo veľmi pekne zobraziť predstavy hlavných postáv, ako aj ich myšlienkové pochody. Napríklad, keď hovoria o nožičkách klobások, tak si predstavujú klobásky s detskými nožičkami. To isté sa deje aj pri takzvanom „braní nôh na plecia“. Postavy sú zobrazené ako bežia, ale nohy majú doslova zavesené na pleciach. Faisal si na Slovensku pripadá ako mimozemšťan, a tak je na prvej strane svojho príbehu zobrazený, ako sa vznáša nad sídliskom v lietajúcom tanieri a podobne. Každá z hlavných postáv má aj svoj vedľajší príbeh z pôvodného domova. Niektoré sú tragikomické, ako napríklad Simon a jeho ovečka, čo pôsobilo ako vystrihnuté z filmu Napoleon Dynamite a iné sú zase desivé. Napríklad Khadrin príbeh je svojím vyrozprávaním a spracovaním zo všetkých príbehov najlepší. Je tragický, dojímavý a veľmi realistický.

Ak sa vám do rúk dostane komiks Uletenci, dajte mu šancu. Nedajte sa odradiť kresbou, pretože pod nevábnym povrchom sa ukrývajú príbehy, ktoré vás presvedčia o tom, že na svete jestvujú ľudia, ktorí si prešli peklom a z dobrých dôvodov považujú Slovensko za raj na zemi. Plus, od každej hlavnej postavy sa dozviete niečo o ich zvykoch a kultúre a ako u nich doma prebiehal každodenný život. Uletenci dokazujú, že v súčasnosti môže byť komiks aj o inom než len o superhrdinoch preháňajúcich sa mestom a zlosynoch pokúšajúcich sa ovládnuť svet. Komiks môže byť aj o ľuďoch.