Marek Baranyi
15.05.2019

Kráľ českého komiksu

Technické noviny 1971-1977

Starší z vás určite vedia, kto bol Karel „Kája“ Saudek. Jeho ilustrácie sa objavili aj vo filmoch a možno ste čítali aj niektorí z jeho komiksov alebo ste videli jeho ilustrácie na zošitových vydaniach príbehov H. P. Lovecrafta. Mladším z vás odchovaných Spidermanom, Batmanom a Punisherom, netušiacim, kto je to ten Saudek a prečo by vás mal zaujímať, sú venované nasledujúce odseky.

„Kája“ Saudek nemal práve bežné detstvo. Koncom 2. svetovej vojny ho spolu s jeho dvojčaťom Janom umiestnili do koncentračného tábora. Po vojne mu z politických dôvodov zakázali študovať, tak sa stal kulisákom vo filmových štúdiách na Barrandove. V tom čase sa už naplno venoval kresleniu, k čomu ho viedla aj láska k americkým zakázaným komiksom.

Do povedomia ľudí sa dostal v roku 1966, keď boli jeho ilustrácie použité vo filme Kdo chce zabít Jessii? a potom opäť v roku 1971, keď spolupracoval na filme Čtyři vraždy stačí, drahoušku. Okrem toho sa pokúšal presadiť aj vlastným komiksom, bohužiaľ, doba mu nepriala. Jeho majstrovské dielo Muriel a anděléLips Tulian patria medzi najvyhľadávanejšie hlavne preto, lebo ak aj boli vydané, veľmi rýchlo sa predali a to isté sa týkalo aj ich dotlačí.

Jeho kresliarsky štýl je veľmi živelný, plný pohybu. Ak by v dnešnej dobe kreslil napríklad pre americké vydavateľstvo, tak by sa určite uchytil u Dark Horsea (vydávajú komiks Hellboy), ktoré rado uvíta zahraničných a svojských autorov, trpiacich originalitou. Všetky Saudkove ženy sú sexsymbolmi. Majú úzke drieky, veľké prsia, dlhé, tenké nohy a mihalnice, ktoré by im závidela každá modelka. Miestami to pôsobí až parodicky a smiešne, no jeho kresba má svoje čaro.

Muži v jeho podaní sú buď takí svalnatí, že by im Captain America závidel, alebo majú znetvorenie, ktoré definuje ich charakter. Či už je to orlí nos, ak ide o stvárnenie nacistov, alebo veľké brucho, ak je niekto pijan. Jeho komiksové políčka sú plné, nevynechal ani jedno voľné miesto. Buď vyšperkoval tieňovanie obrázkov, alebo ich doplnil malými detailmi, ktorými sa tiež u fanúšikov komiksov presadil.

Zbierka Saudek – Technické noviny 1971 – 1977 je neskutočnou raritou. Po štyridsiatich rokoch sa prvýkrát predstavujú čitateľom príbehy v pôvodnom slovenskom jazyku a v zreštaurovanej podobe. Tieto komiksy vytváral Saudek pre slovenskú publikáciu Technické noviny, ktorá síce vychádzala v časoch československej federácie, ale v českej časti krajiny sa ťažko zháňala. Saudkove diela z Technických novín predstavujú významnú súčasť jeho tvorby, pretože napriek nepriazni doby v nich mohol rozvíjať svoje obľúbené motívy.

Táto zbierka obsahuje päť príbehov, dva dlhšie a tri kratšie. Prvý príbeh Tieň na hranici času bol Saudkovým debutovým komiksom na Slovensku. Námet je do istej miery osobný. Hlavnými hrdinami sú dvojčatá Káj a Jáj, zreteľne odkazujúce na autora a jeho dvojča Jana. V deji nejde o nič komplikované a okrem dvojičiek sa v príbehu objavuje robotický agent A01 a pôvabné „dievča D“.

Po príbehu Tieň na hranici času sa Saudek pustil do kratšieho príbehu Objav, v ktorom sa vrátil k svojej obľúbenej téme muža na úteku pred prenasledovateľmi. Muž menom Nikto sa ukryje v byte nič netušiacej slečny a v ruke celý čas zviera desaťtisícnábojovú pištoľ. Celý príbeh pôsobí krásne naivne a v istých chvíľach má človek pocit, že sleduje humorné pasáže z filmu Muž z Acapulca s Belmondom.

Tretí príbeh Hor sa do hlbín je z polovice pokračovaním komiksu Tieň na hranici času a z polovice revitalizáciou niektorých motívov. Hlavné postavy sú premenované na Toma a Hroma, opäť je tu krásne dievča, ale tentoraz má svoju vlastnú agendu a pracuje pre malého mrzutého mužíka s fúzmi. Tento komiks má asi najbližšie ku komiksom s Captainom America.

Posledné dva príbehy Skaza balóna KysibelkaPríbeh plechového pokladu sú krásnou ukážkou toho, ako sa Saudkova kresba a tvorba zlepšovala. Hlavne je to badať pri druhom komikse, kde mu bola predlohou povesť o objavení pokladu Koněpruských jaskýň v stredoveku, doplnené príbehom o ich znovuobjavení v päťdesiatych rokoch 20. storočia.

Táto zbierka komiksov je výborným darčekom pre každého, kto má rád komiksy alebo niekoho, koho zaujíma komiksová história. Pozorný čitateľ si v Saudkových komiksoch všimne napríklad Jamesa Bonda v podaní Seana Conneryho alebo ľudovku Na hornom konci, na dolnom konci a podobné odkazy. Je pravda, že miestami jeho slovenčina škrípe, ale to je práve to, čo pridáva jeho komiksom na autenticite a na čare.