08.12.2010

Les Pritúľ ma! - Tony Wolf – Anna Sasalis

Edícia detských leporel zaujme na prvý pohľad svojím tvarom pripomínajúcim truhlicu s okienkom, ktoré priam láka, aby malí zvedavci doň nazreli, aké tajomstvá sa dnu skrývajú. Tvar, farebnosť, páčivé obrázky a prísľub tajomstva sú zárukou, že tieto knižky neprehliadnete, ak máte doma mladších predškolákov. Nie nedopatrením je na obale uvedený ako autor len ilustrátor, z tiráže sa dozviete, že pôvodný taliansky text napísala Anna Casalis na motívy Andrea Damiho. Dominantné postavenie v tvorivom tíme teda patrí ilustrátorovi, ktorý dal personifikovaným zvieracím postavičkám výrazné charaktery a situačnými obrázkami vytvára prítulné prostredie, v ktorom sa cítia bezpečne nielen jeho hrdinovia, ale harmónia sa prenáša aj na malých čitateľov.

Už názov príbehu Pritúľ ma! prezrádza, že toto leporelo ponúka veľmi dôvernú atmosféru. Autori prostredníctvom bezbranných zvieracích mláďat citlivo odkrývajú pohľad do ustráchaných a ubolených detských dušičiek, ponúkajú rodičom príležitosť, aby sa s deťmi porozprávali, prečo majú strach z tmy, z bleskov, o vzájomnej dôvere a rodičovskej láske, ktorá je najlepší liek na všetky zranenia, umocní úspech a je oporou pri neúspechu. Ponúkajú situácie, ktoré vystríhajú malých odvážlivcov pred rozličnými nebezpečenstvami, naznačujú, ako zabrániť žiarlivosti na mladšieho súrodenca. Veľmi poučný, pritom vtipný a nementorský je príbeh malého netopiera o tom, aké dôležité je mamino objatie pri vytváraní sebavedomia. Malému netopierovi sa ostatné zvieratká vysmievajú, že má veľké uši a chlpaté krídla. Pre svoju mamu je však netopier tým najkrajším dieťaťom a to, čo sa iným zdá škaredé, sú vlastne jeho výhody, veď kto citlivejšie reaguje na zvuk a ktorý cicavec vie lietať tak ako on? Zrozumiteľným, vtipným obrázkom zodpovedá aj jednoduchý text, ktorý priam ponúka rodičom, aby v dialógoch prekračovali nadviazali so svojimi deťmi.

V príbehu Les sa autori inšpirovali viacerými známymi rozprávkami, ale je tu aj motív Gulliverových ciest či tolkienovskej ságy. V dreváku obra Svalnáča sa plavia zvieratká ako na Noemovej arche, dobrodružstvami do magického sveta sprevádza malých čitateľov škriatok Mago. Prostredníctvom vtipných príbehov ich zoznámi s rozličnými oblasťami spoločenských činností v minulosti, ale aj v súčasnosti. Za historický exkurz do sveta technických vynálezov možno pokladať ilustrácie, ktoré dôvtipne zobrazujú, ako si zvieratká v lese zhotovili výťah, postavili dom pre všetkých alebo pohľad do interiéru domčeka elfov. Z obrázkov je zrejmé, že autor sám sa dobre zabával, keď ich kreslil.