Recenzia
Vladimír Seiler
04.08.2010

Médiá a globalizácia - Andrej Školkay - Ako médiá ovplyvňujú súčasnú spoločnosť

Ako médiá ovplyvňujú súčasnú spoločnosť

Ako médiá ovplyvňujú súčasnú spoločnosť

 

Andrej Školkay

Médiá a globalizácia

Bratislava, Škola komunikácie a médií 2009

Masová semiotická komunikácia a jej prostriedky (masmediálna komunikácia) sa stali v 20. storočí mnohostranným spoločenským predmetom skúmania viacerých vedných disciplín. Problematika integrácie ich výpovedí, poznatkov a hypotéz je nanajvýš aktuálna pre teóriu masmediálnej komunikácie, nevynímajúc ani ich filozofickú reflexiu v podobe rodiacej sa filozofickej disciplíny – filozofie médií. Osobitné impulzy na integráciu poznatkov o masmédiách pochádzajú v súčasnosti aj zo špecifického spoločenského procesu stručne pomenovaného globalizácia. Tento univerzálny a mnohostranný proces zasahuje do osudov kultúrnych spoločenstiev i jednotlivých ľudí. Preto nadobudol svetonázorový status, prejavujúci sa najmä v globálnej distribúcii interkultúrnych konfliktov v súčasnosti. Svetonázorový status globalizácie je rozširovaný, upevňovaný a empiricky zjavný aj v pôsobení elektronických masmédií na začiatku 21. storočia. Práve táto súvislosť ma zaujala pri čítaní Školkayovej knihy Médiá a globalizácia.

Svetonázorový status pôsobenia elektronických médií masovej komunikácie je síce implicitne v celku knihy, ale zreteľný je v niektorých jej kapitolách. Spomeniem najmä kapitoly o angažovanosti subjektov masmédií v kultúrno-hodnotových konfliktoch tak v rámci kultúrnych spoločenstiev ako aj medzi kultúrnymi spoločenstvami. Azda najjasnejšie a najviac medializované a politicky využívané sa tieto konflikty prejavili v niektorých moslimských krajinách v karikatúrach ich náboženských symbolov zo strany niektorých Európanov. Túto problematiku autor predkladá v dobre fundovanej, empirickým materiálom vybavenej 1. kapitole s témami dánskych karikatúr moslimských symbolov a najznámejších medzikultúrnych konfliktov.

Samozrejme, svetonázorový, všeobecne hodnotový aspekt masmediálnej komunikácie je silne akcentovaný takým predmetom skúmania, akým je propaganda, a to aj v medzinárodnej  komunikácii. Sú to najmä kapitoly O úlohe médií masovej komunikácie a propagandy počas vojen a ďalej kapitola O mieste médií a propagandy v dejinách Slovenska a Československa. Evidujeme v nich silný svetonázorový, všeobecne hodnotový kontext. Autor zahrnul do svojej monografie aj kapitoly o interakciách médií a diplomacie (4. kapitola) a kapitolu o teóriách medzinárodných vzťahov a medzinárodnej komunikácie (5. kapitola).

Monografia zapĺňa prázdny priestor v oblasti štúdia medzinárodnej komunikácie, autor pri svojich analýzach využil rozsiahlu, najmä najnovšiu, literatúru. Aj preto táto monografia môže byť dobrým pomocníkom i zdrojom inšpirácií pre spoločenských vedcov, politikov, pre subjekty masmédií i rukoväťou pre študentov masmediálnej komunikácie.

Vladimír Seiler