31.12.2009

Medicína. Stručné dejiny - Frank González-Crussi

Crussi

Frank González-Crussi - Medicína. Stručné dejiny

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2009

Preklad Mária Huttová

Kniha Franka Gonzáleza-Crussiho Medicína z edície Fakty minulosti neponúka len stručný prehľad významných objavov na poli subdisciplín, ktorých cieľom je predĺžiť život človeka, zlepšiť jeho kvalitu, zmierniť jeho pozemské utrpenie. Nie je len oslavou niekoľkých jedincov tvoriacich panteón medicínskych vied. Pútavo rozpráva spletitý príbeh snáh, ľudských omylov, náhod a odborných úspechov. Louisa Pasteura, Roberta Kochs, Wilhelma Conrada Röntgena, Marie Curie Sklodowsku, Alexandra Fleminga, Sigmunda Freuda či objaviteľov DNA ako výnimočné, odborne erudované osobnosti na konci cesty prešliapanej ich predchodcami. Záhada zrodu človeka a tajomstvo jeho skonu tvoria rámec, v ktorom deň čo deň bojujú tímy odborníkov. Mozaiku dejín medicíny neustále dopĺňajú nové omyly, ale aj nové úspechy. Mnohé z dnešných poznatkov boli známe už niekoľko storočí bez toho, aby si ľudstvo uvedomilo ich zmysel. Platí to rovnako pre gynekológiu, ako aj pre patológiu. Cesta k objavom nových liečebných postupov, medikamentov a prístrojov nie je jednoduchá. González-Crussi ukazuje, že v oblastiach diagnostiky i terapie môže byť tragická, napínavá, paradoxná, zábavná. Príklady z klinickej praxe, liečebné metódy predchádzajúcich generácii a momentky zo života jednotlivých lekárov a ich pacientov túto knihy ozvláštňujú. Dejiny medicíny v podaní Gonzáleza-Crussiho sú pútavým čítaním nielen pre odborníkov, ale aj pre laickú verejnosť. Obe strany majú spoločný cieľ: byť zdravý. Autor ale nezastiera, že príbeh dejín medicíny, sledujúci tento cieľ, je príbeh diskurzívny. Mnohé medicínske poznatky, ktoré ľudstvo aplikuje v dobrej viere, sa neraz ukážu ako kontraproduktívne. Pred súčasnou medicínou stojí rad etických otázok. Klonovanie buniek, resp. človeka je len jednou, mediálne najznámejšou, z nich. Medicínske postupy, ku ktorým vzhliadali generácie našich rodičov s nádejou, sa ukazujú ako diskutabilné. Naopak, prístupy, ktoré boli v ostatných desaťročiach zavrhnuté, sa javia  v nových podmienkach ako revitalizovateľné. Preto sa treba jednostaj vracať k príbehu dejín medicíny, viesť s nimi polemiku, pátrať po možných impulzoch, po nových smeroch výskumu. Lebo len v neutíchajúcej diskusii s tými, ako ukazuje posolstvo knihy Medicína. Stručné dejiny, ktorí urobili mnoho omylov, aby ukázali cestu iným, je budúcnosť vedy. Reálna šanca, aby bolo utrpenie miernejšie, život chorých dôstojnejší. Autor je, zdá sa, presvedčený, že objav liekov na aktuálne ne(vy)liečiteľné choroby bude už len dôsledkom tejto diskusie.

Pavol Studený