16.01.2012

Mestské zásahy

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2011
Zostavili Matúš Vallo, Oliver Sadovský

„Uvedomte si priestor svojho mesta!“ je jedným z posolstiev tejto knihy. Kampaň za povedomie o mestskom priestore sa už druhýkrát zhmotnila v knižnej podobe ako voľné pokračovanie unikátneho projektu mestských zásahov vydanom pred tromi rokmi. Za invenčným projektom stoja dvaja slovenskí architekti Matúš Vallo a Oliver Sadovský. Architektonický ateliér vyzval kolegov z profesie, aby predložili návrhy na možné úpravy verejného priestoru v hlavnom meste. Následne sa rozprúdila diskusia na tému urbanizmu, zlepšovania kvality mestských lokalít a ich revitalizácie. Postupne vznikla zásobáreň nápadov, takzvaná „nevyžiadaná“ architektúra, prehliadka konkrétnych riešení problémov, ktorá vyústila do druhej publikácie prezentujúcej intervencie pre Bratislavu, Prahu a Brno. Na zadnej strane krikľavej žltozelenej obálky udrie do očí informácia: „255 architektov darovalo svojmu mestu prácu, nad ktorou strávili 9800 hodín.“ Aktivistická architektúra prináša nový prístup k formovaniu mestského interiéru a dokazuje, že má výrazný potenciál architektov pri pretváraní verejného prostredia pomocou nevyžiadaných projektov. Publikácia hľadá odpovede aj na otázky, kde sa nachádza miesto dizajnéra v procese tvorby mesta, aký je význam a profesionálne postavenie architekta. Po predslove Johna Petersona nasledujú úvahy domácich a zahraničných teoretikov s hodnotením procesu celej iniciatívy (Olympia Kazi, Andrea Kahn, Adam Gebrian, Matúš Vallo, štúdio architektov Interboro Partners, Justin Fowler, Maria Topolčanská). Architekti identifikovali problematické body troch miest a následne hľadali realizovateľné riešenia. Za všetky spomeňme aspoň iniciatívu rozšírenia chodníka na Židovskej ulici a návrh schodov do letnej čitárne v centre Bratislavy. Jednotlivé projekty sú zrozumiteľne spracované a vo vysokej grafickej kvalite, s krátkym popisom zásahu, schémou a vizualizáciami návrhu. V spoločnosti cítiť frustráciu z existujúceho stavu určitých častí hlavného mesta. Kniha by preto mala prejsť rukami každého, komu aktuálna situácia prekáža. Čitateľov jednoznačne nadchne angažovanosť kooperujúcich odborníkov darovanej architektúry. Kolektív tvorcov nechce dovoliť, aby sme si budovali imunitu voči prekážajúcim defektom vo výzore miest. Sila projektu sa odrazila aj v prirodzenom konštituovaní platformy na otvorenú komunikáciu medzi verejnosťou, architektmi a mestom. Pozoruhodný jav!