13.06.2014

Navždy tvoj - Daniel Glattauer

Preklad Eva Melichárková
Vydavateľstvo Tatran 2013

Juditin život plynie pomaly a jednoducho – vlastní malý obchod so svietidlami, býva v útulnom byte a má dostatok priateľov, ktorí jej pomôžu v každej situácii. Zrazu do jej života vstúpi muž Hannes Bergtaler, štyridsaťdvaročný architekt, ktorý zaplní poslednú medzeru v skladačke zvanej dokonalý život. Zo dňa na deň sa všetko začne krútiť nezastaviteľnou rýchlosťou. Judita už ani nestíha sledovať ručičky na rozbehnutom tachometri, Hannes má pre ňu jedno prekvapenie za druhým.

Po predchádzajúcej skúsenosti s rakúskym autorom Danielom Glattauerom a jeho bestselleroch Priateľ do dažďa a Siedma vlna, ktoré sú kritikou označované „za najvrúcnejšie nemecké ľúbostné romány 21. storočia“, sa ponáram hlbšie do deja, očakávajúc strhujúci príbeh lásky, v ktorej je muž dokonalým džentlmenom a žena kvetinou, opeknievajúcou pod jeho starostlivými rukami. Aké sentimentálne a patetické! Tohto sa však Glattauer v románe Navždy tvoj vzdal. Vzrušujúce e-maily naplnené humorom a flirtami nahradil pútavým príbehom o vzťahu Judity a Hannesa uberajúcom sa čudným smerom. Láska sa zmení v posadnutosť, záujem v prenasledovanie a nádherná kvetina skončí ako zvädnutý pahýľ na nemocničnej posteli v psychiatrickej liečebni. Rafinovaný príbeh, pri ktorom čitateľ stále netuší, kto je ozajstnou obeťou, prinesie v závere nepredvídateľné rozuzlenie.

Glattauer opäť potvrdil svoju schopnosť naplniť príbeh životnou iróniou a vtipom. Hoci je román z iného súdka, pokojne si ho zaradím do série k predchádzajúcim dvom, pretože láska má rôzne podoby, a táto bola teda strašidelná!