Ján Gallik
04.08.2010

Netuctový tucet

Martin, Vydavateľstvo Matice slovenskej 2009

Kniha rozhovorov s osobnosťami z Kysúc, ktoré presiahli svojím umením nielen hranice kysuckého regiónu, ale aj hranice Slovenska, od autora monografie o poprednom prozaikovi slovenskej katolíckej moderny Pavlovi Hrtusovi Jurinovi. Súčasná publikácia predstavuje formou rozhovorov nielen umeleckú činnosť osobností, ale približuje aj ich životný údel a svetonáhľad. Speváčka Marcela Laiferová pokladá za nesmiernu devízu vzťah k svojim koreňom, predkom. Pre nitrianskeho sídelného biskupa Mons. Viliama Judáka, rodáka z dnes už zatopenej východokysuckej dedinky Harvelka, je rodisko „pevný bod, súbor mravných hodnôt, taký kultúrny kód“, ktorý nosí stále so sebou a meria ním aj dnešný zložitý a protirečivý svet. Jeho patriotizmus vychádza z rodinného, domáceho, dedinského i regionálneho vzťahu k vyššej hodnote, ktorou je národ slovenský, Slovensko. Slovenská folklórna speváčka Helena Zahradníková potvrdila, že je Kysučanka telom, dušou i srdcom. Kráľ kysuckých rozprávok a mýtov, maliar Ondrej Zimka, odkrýva prameň majstrových motívov. Ján Podmanický, dnes tridsaťdvaročný poslanec NR SR a starosta Starej Bystrice, sa stal pred siedmimi rokmi najmladším starostom na Slovensku, pričom sa zaslúžil o súčasný výzor najprekvitajúcejšej obce v našej krajine. Okrem iného je aj autorom štyroch vcelku komerčne úspešných kníh. Prvý poltucet netuctových osobností uzatvára lekár, spisovateľ, bývalý minister kultúry a najnovšie genealóg Ivan Hudec. Druhú polovicu knihy otvára ďalšia významná osobnosť Kysúc, slovenská literárna vedkyňa, spisovateľka, publicistka, germanistka, slavistka a vedúca vedecká pracovníčka Ústavu svetovej literatúry SAV Mária Bátorová. Životná skúsenosť ju naučila, že „dejiny sa utvárajú denne, našimi rozhodnutiami, vznikajú z celkom malých, obyčajných vecí, ktoré sa spätne inak vidia a najmä inak posudzujú.“ Za ďalšou osobnosťou nás autor knihy zaviedol do srdca Rajeckej Lesnej, kde je vystavené unikátne rezbárske dielo – pohyblivý slovenský betlehem, umiestnený v Dome Božieho narodenia vedľa kostola. Za jeho vznikom stál dekan, kanonik, slovenský vlastenec Pavol Šadlák. Pri rezbárskom umení zostávame aj na nasledujúcich stranách, zoznamujeme sa so sochárom Gustávom Švábikom. Nuž a konečný tucet netuctových osobností z Kysúc uzatvárajú: športovkyňa Anna Balošáková, majsterka sveta v behu na 100 km, náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl Slovenskej republiky generál slovenskej armády Ľubomír Bulík a Pavol Švancár, známy autor kreslených humorných karikatúr.

Ján Gallik