Ľuba Kukučková-Nitrová
27.10.2010

Netvor z Florencie – Douglas Preston a Mario Spezi

V okolí malebného a svojrázneho mesta Florencia bolo v rokoch 1951 až 1985 zavraždených sedem mileneckých dvojíc, z toho jedna homosexuálna. V niekoľkých prípadoch vrah milencov surovo zabil výstrelom zblízka z pištole a potom telo ženy obzvlášť brutálne zhanobil. Počas troch desaťročí polícia zatkla, väznila a prepustila na slobodu viacerých zaručene pravých masových vrahov. Ani jeden z nich však nebol pravý. Neskôr sa ukázalo, že ani jeden z nich nespáchal vraždy, ktoré stáli na začiatku tejto šialenej série. Pátranie dodnes pokračuje. Toľko stručný dej kriminálneho príbehu. Obsiahle dielo, ktoré možno prirovnať k dokumentárnemu románu, ak by sa nezakladalo výlučne na skutočných udalostiach, má však oveľa väčší záber a nepochybne i zámer.Americký novinár Douglas Preston si splní celoživotný sen a presťahuje sa s manželkou a dvoma mladšími deťmi na predmestie Florencie. Tu sa zoznámi s novinárom a kriminalistom Mariom Spezim. A rozkrúti sa kolotoč najneuveriteľnejších odhalení, špinavostí polície, vlády i mafie v pozadí, zatýkanie, väznenie a vypovedanie z krajiny len preto, aby ktosi mocný v pozadí zabránil vyšetreniu pravdy.Kto je sadistický vrah? Je to niekto z florentských voyeurov, „očumovačov“, ktorí sa hrdo grupujú v kultovej krčme, kde si vymieňajú i predávajú informácie? Je to chirurg, mäsiar, poľovník, pytliak, alebo jednoducho niekto, kto vie mimoriadne dobre narábať s ostrým nožíkom na porciovanie? Autor nás drží v napätí od prvej po poslednú stránku. Opisy vyšetrovania strieda so stručným, až cynicky pôsobiacim opisom vrážd a vzápätí dej prekladá osobnými výpoveďami, citáciami z novinových článkov, fotografiami ľudí, ktorí boli zapletení do vrážd, policajtov a vyšetrovateľov, ktorí sa snažili ututlať skutočného vinníka. Vpletá do súčasnosti historické súvislosti, pohnutú minulosť Toskánska, exodus Sardínčanov do týchto miest, zmenu politických pomerov po druhej svetovej vojne, možnú účasť skupiny Sardínsky chodník na rituálnych vraždách. Vypovedá o osobnom nasadení spisovateľa i novinára, ktorí sa spolu ocitli v smrteľnom nebezpečenstve. Prečo? Koho chráni celá skazená, skorumpovaná societa, ktorej sa slušní ľudia štítia?Preston používa faktografický jazyk, nepodlieha emóciám, kým nemusí a drží ich na uzde, aj keď je do prípadu namočený viac, ako je mu príjemné. Dej sa stupňuje až do chvíle, keď nastane zlom – a potom už nič nie je také, ako sme dovtedy predpokladali.Vynikajúcim jazykom napísaná kniha, skvelo preložená, podložená reálnymi dokumentmi, zaujme nielen milovníkov detektívok a kriminálneho žánru, ale najmä náročného čitateľa, ktorému nič ľudské nie je cudzie.