Posolstvá pre malých i veľkých

Nikolaj Nosov

Nevedko na Mesiaci

Bratislava, Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov 2009

Preklad Ivana Vranská Rojková

Ilustrácie Jelena Revuckaja

Nikolaj Nosov patrí k obľúbeným detským spisovateľom viac ako polstoročie, známym sa stal už po vydaní knižky Víťa Malejev v škole i doma, ešte väčší úspech zožal trilógiou moderných rozprávok o sympatickom, niekedy naivnom, inokedy trochu aj prefíkanom Nevedkovi (Nevedkove dobrodružstvá, Nevedko v Slnečnom meste a Nevedko na Mesiaci, pôvodne vychádzali v rokoch 1954 – 1964), obľubu si získali aj animované filmy, v ktorých ožili autorove zvláštne postavičky. V tretej časti trilógie, ktorá vychádza až teraz v slovenskom preklade, postavičky síce ostávajú, no prostredie, čo napokon, napovedá názov knižky, sa zásadne zmenilo. Nevedkov náprotivok Vševedko zažíva v Kvetnom meste veľkú slávu nielen preto, že sa zúčastnil letu na Mesiac, ale vďaka knižke o svojich cestovateľských skúsenostiach, v ktorej uverejnil vlastné teórie o vzniku mesačných kráterov, celkom odlišné od prevládajúcich názorov uznávaných vedcov. Sporom s profesorom Hviezdočkinom sa začína tretia časť o Nevedkovi a pokračuje neuveriteľnými dobrodružstvami jeho priateľov, ktorí sa – posmelení Vševedkovým rozprávaním – vydajú opäť na vesmírne putovanie... Nosov do svojho rozprávania o lete na Mesiac, živote na ňom, o stavbe Kozmického mestečka či do opisu vesmírnej rakety a jej fungovania vkladá poučné i zábavné prvky, humorne opisuje život zvláštnych človiečikov „kratuľkov“, ktorých charakterizujú už ich mená (Pampúšik, Šraubík, Šrofík...). Autor nešetrí ani satirickým pohľadom na akademikov (suverénni, namyslení profesori) alebo na svet „tartelov“ (narážka na kartely) a ich vykorisťovateľské stratégie. Úsmevné, fantáziou opradené príbehy „kratuľkov“ nesú v sebe nejedno mravné posolstvo.