18.04.2011

Nezvestní z Everestu - Milan Vranka - Silný príbeh z Everestu

Silný príbeh z Everestu
Nový, už deviaty horolezecký titul autora športovej literatúry faktu Milana VRANKU Nezvestní z Everestu zachytáva najväčší slovenský horolezecký počin v Himalájach. S odstupom vyše dvadsať rokov od úspešnej a zároveň tragickej expedície na Mount Everest v roku 1988 sa autor zahĺbil do starých novinových článkov, listov z expedície, expedičných denníkov či prepisov vysielačkových relácií a pútavo prerozprával celý tento dramatický príbeh. Príbeh o naplnení jedného obrovského himalájskeho sna a ešte väčšej tragédii. Kniha je spomienkou na Dušana Becíka, Petra Božíka, Jaroslava Jaška a Jozefa Justa, ktorí progresívnym alpským štýlom preliezli ťažkú Boningtonovu cestu v juhozápadnej stene Everestu, no dole už nezostúpili. Po neplánovanom treťom bivaku vo výške nad 8000 m traja z nich prišli o zrak a tragédiu dokonala víchrica. Autor na záver predstavuje každého z nich aj očami rodinných príslušníkov, priateľov a spolulezcov. „Kde sú ich hroby, sa už asi nikdy nedozvieme, no to neznamená, že ľudia na nich zabudli,“ hovorí Milan Vranka. „Pri čítaní denníkových záznamov a písaní som ich veľké dobrodružstvo, ale aj smutný osud akoby prežil s nimi.“ Na ich špičkový svetový výkon spred 22 rokov sa horolezci ešte i dnes pozerajú s obrovským rešpektom. Knižná novinka s autentickými farebnými fotografiami z ich poslednej expedície, ale i ďalšími z archívu rodín a spolulezcov môže byť vaša, ak pošlete kupón Vranka šport zo strany 11 do našej redakcie do 13. apríla. Vyžrebovanému čitateľovi ju pošleme.