Veronika Košičiarová
29.11.2018

O tetovaniach a Spiacej krásavici

Tinta je debutový román britskej spisovateľky Alice Broadway. Ide o prvú časť trilógie. Autorka našla inšpiráciu pre svoj príbeh na nečakanom mieste – v evanjelickej cirkvi. Alice Broadway bola členkou evanjelického spolku takmer celý život. Jej rodina zažila závažné šikanovanie a manipuláciu členmi miestneho spoločenstva, a tak sa rozhodli opustiť evanjelickú cirkev. Vtedy začala autorka spytovať svoju vieru. Jej osobná duchovná tragédia dala vzniknúť zaujímavému dielu v žánri young adult.

Príbeh románu Tinta sa odohráva vo svete, kde neexistujú tajomstvá. Obyvatelia Staintstonu majú svoje životné príbehy vytetované na tele. Dôležité životné udalosti ako narodeniny, ukončenie vzdelania, nová práca či milenecká aféra sú zaznamenané cez symbolické tetovania. Po smrti sa z tiel potetovaná koža stiahne a podstúpi rituál váženia. V ňom sa určí, či osoba viedla dostatočne počestný život. Ak áno, koža sa zviaže do knihy, ktorá sa odovzdá rodine, aby si mohla svojich mŕtvych uctiť a zaručiť ich nesmrteľnosť. Koža tých, ktorí sa závažným spôsobom previnili voči spoločenstvu, sa hodí do plameňov a upadnú do večného zabudnutia.

Šestnásťročná Leora sa pripravuje na záverečné skúšky, ktoré rozhodnú o jej životnej kariére. Dúfa, že sa z nej stane tatérka, po čom túži od nepamäti. Do jej života však zasiahne smrť otca, ktorá odhalí jeho tajomnú minulosť a prevráti Leorin život hore nohami.

Dej románu na prvý pohľad nie je ničím výnimočný. V rámci svojho žánru používa niektoré zaužívané klišé. Hlavná hrdinka je na začiatku obyčajná tínedžerka, ktorá miluje svoju rodinu, najlepšiu kamarátku a musí sa vyrovnať s tragickou udalosťou, ktorá zmení kurz jej života. Dokonca možno povedať, že príbeh je až priveľmi priamočiary, čo spôsobuje aj miernu predvídateľnosť. Jednoduchosť fabuly poskytla autorke priestor na vybudovanie solídneho filozofického základu bohatého na symbolizmus, ktorý je hnacím motorom celého príbehu. To najlepšie, čo táto kniha ponúka, sa skrýva medzi riadkami.

Hlavným konfliktom príbehu nie je ani zvrhnutie vlády, ani nič podobne bombastické, ale spytovanie našej vlastnej viery. Autorka nehovorí o viere náboženskej, ale o viere vo svet a hodnoty, ktoré sme poznali a ukázali sa ako potenciálne nepravdivé. Alice Broadway v rozhovore pre The Guardian potvrdila, že naozajstnou podstatou príbehu je konfrontácia s naším vlastným presvedčením, teda so sebou samým.

Ďalšou zaujímavou témou, ktorú autorka ponúka, je potreba rozprávania príbehov a ich dôležitosť pre naše vnímanie sveta. V knihe sa objavuje niekoľko povestí a legiend, ktoré si rozprávajú obyvatelia Leorinho sveta po generácie. V samotnom príbehu fungujú ako forma útechy a uistenia sa o správnosti fungovania sveta, ktorý hrdinku obklopuje. Cez tieto mýtické príbehy sledujeme zmeny v myslení hlavnej hrdinky, ktorá časom začne spytovať ich pravdivosť.

Vzhľadom k tomu, že konflikt knihy sa odohráva vo vnútri hrdinky, v románe veľa akcie čitatelia nenájdu, čo môže niektorých z nich odradiť. Väčšiu časť knihy tvorí budovanie samotného konfliktu. Čitateľ sa dokonca prichytí, ako rozmýšľa nad tým, ako by sa zachoval v podobných situáciách. Informácie o svete, v ktorom hrdinka žije, Broadway nevychrlí naraz, ale postupne v malých dávkach. Čitateľ sa nemusí báť, že sa v nich stratí.

Zhrnuté a podčiarknuté – Tinta je zaujímavým prírastkom v žánri young adult, ktorý ponúka svojim čitateľom priestor na zamyslenie, možnosť hľadania skrytých súvislostí a učí ich, že svet nie je čiernobiely.

Veronika Košičiarová