Pálenica humoru - Mikuláš Jarábek - Na zdravie!

Na zdravie!

Na zdravie!

Mikuláš Jarábek: Pálenica humoru, Trnava, Tibor Dite – Adata 2008

Pripiť k úprimnej gratulácii - trebárs kvalitne vypálenou pálenkou, aby sme neostali úplne „odveci“ - treba autorovi Mikulášovi Jarábkovi, ktorému to jednoznačne páli a cez knižku Pálenica humoru smelo, sarkasticky i spôsobilo vypaľuje rybníky rovnako slaboduchým, tak aj silnohubým s ľahkosťou skoro miniaturistického básnika a (niekedy len takmer) humanistického filozofa, alebo aj, povedzme, decka, ktoré „len“ vidí, čo vidí a pomenúva to presne, výstižne, jasne a stručne, ale často aj vtipne.

Na Jarábkových pedantne skoncipovaných a zozbieraných paradoxoch a „prevrátených“ múdrostiach v skratke sa môžu popáliť aj iní ľudia, z iného súdka. Napríklad tí z nášho súkromia, ale aj tí, ktorí sú priamo alebo nepriamo hybnými – a či chybnými? - dejateľmi alebo (spolu)tvorcami verejných pálčivých až výpalníckych udalostí alebo (celo)spoločenských (pre)javov dneška.

Žiaľ, tých odvrátených tvárí súčasného života homo sapiens stále pribúda – ale – priznajme aj dobrú stránku tohto všeobecného úkazu - to je tá živá voda, čo drží nad vodou všetkých humoristov, ale i dramatikov a ďalších literátov a aj iné žánre umenia, pochopiteľne. Lež pravda je taká, že to všetko v nás leží či kvasí azda odjakživa – všetky tie neresti, príkoria a extrémy. No teraz ako keby tie zlé veci či vlastnosti hromadne(jšie) povstali a začali strašiť ešte viac (alebo to robia len tie médiá?). Ešte šťastie, že sa na tom všetkom vieme aj zasmiať..., prinajmenšom pousmiať.

Obsahovo i obrázkovo milú 85-stranovú knižku Pálenica humoru uvádza motto: „Humor je komunikácia s úsmevom, ktorý vyhládza vrásky.“ No potom Mikuláš Jarábek ako rozbehnutý šermiar aforizmami, epigramami, vtipmi, humoristickými glosami a minipríbežtekmi, originálnym a poučným významovým slovníčkom, takmer piesenkami a bájkami už tne rovno do živého hlava-nehlava. Takúto čistku – a či očistec? – beriem, ba mohli by túto školu nápadov, ale najmä skrátenej verzie etiky prevziať aj do iných rezortov, ako je ten čitateľský...

Pálenicu humoru ilustroval – ako vždy, veľmi výstižne, svojsky a vtipne - karikaturista Vojto Haring celostranovou kresbou pred každou kapitolou a jeho „pálenkovské“ dielko sa nachádza aj na obálke, ktorú navrhol Mikuláš Jarábek. Autorove humoristické perličky rozmanitých farieb vo všetkých častiach (Epigramy, Nápady ad hoc, Euroesemesky, Bájkový zoomix, Rozprávkové humoresky, Úsmevy rodákov, Malý lexikón, Nežnôstky bez záruky a Ponášky a popevky) sú „vypálené“ zo života, majú šmrnc aj „retiazku“, tak na zdravie!

Natália Murat-Oravcová